Komenczi megállapítja, hogy
elterjedt az a vélekedés, hogy az iskola konzervatív, struktúrájában és
nevelési módszereit illetően egyaránt elavult, maradi intézmény, amely
jelenlegi formájában nem képes megfelelni a dinamikusan fejlődő gazdaság és az
egyre komplexebb, gyorsan változó társadalom igényeinek és elvárásainak. Széles
körű egyetértés mutatkozik a szakemberek körében arra vonatkozóan, hogy az
oktatási rendszereknek, az iskolának, a tanítás módszereinek jelentős mértékben
meg kell változnia. Amennyiben az IKT-ben látjuk a megoldás egyik kulcsát, az
iskolák informatizálásának úgy kell megtörténnie, hogy az egyúttal a válság
kezelésére, mérséklésére, akár megszüntetésére is irányuljon.
Hangsúlyáthelyezések – komplementer tanulási környezet:
Az információs társadalom iskolájának kívánatos
tanulási környezete megközelíthető úgy is, hogy ellentétpárokban fogalmazzuk
meg a hagyományos, elsősorban instrukciókra és ismeretátadásra építő, és a
progresszív, inkább konstruktivista tanulási környezet-szervezés karakteres
vonásait.
1. táblázat.
Komplementer tanulási környezet ellentétpárjai
Tradicionális tanulási környezet
|
Progresszív tanulási környeze
|
|
1. |
Tények és szabályok, kész megoldások megtanítása
|
Készségek, kompetenciák, jártasságok, attitűdök
kialakítása
|
2.
|
Zárt, kész tudás átadása
|
Az egész életen át történő tanulás képességének és
készségének kialakítása
|
3.
|
A tudás forrása az iskola, a tanár, a tananyag
|
A különböző forrásokból és perspektívából szerzett
tudáselemek integrációja
|
4.
|
A tanári instrukció dominanciája a tudáselsajátítás során
|
Komplex, inspiráló tanulási környezetben a tanuló önállóan
építi fel tudását
|
5.
|
Kötött tanterv, merev órabeosztás
|
Projekt-alapú tanulás, szabad időkeretben
|
6.
|
A tanulás fáradtságos munka
|
A tanulás érdekes vállalkozás
|
7.
|
Osztályteremben történő tanítás
|
Könyvtárban és az iskola más helyszínein történő tanulás
|
8.
|
Osztálykeretben történő tanítás
|
Kisebb, változó csoportokban történő tanulás
|
9.
|
Homogén korcsoportban történő tanítás
|
Heterogén korcsoportban történő tanulás
|
10.
|
Iskolán belüli tanulócsoportok
|
Iskolák közti tanulócsoportok, internetes
kapcsolattartással
|
11.
|
Alkalmazkodás és konformizmus
|
Kreativitás, kritika és innováció
|
12.
|
Külső szabályok követése
|
Belső szabályok kialakítása
|
13.
|
Tanárnak történő megfelelés
|
Standardoknak történő megfelelés
|
14.
|
Zárt, lineáris, monomediális tanulási környezet
|
Nyitott, multi- és hipermediális tanulási környezet
|
Komenczi kiemeli, hogy a táblázatban szereplő állítások nem egymást kizáró, hanem egymást kiegészítő komplementer ellentétpárok. Folyamatban lévő trendeket érzékelteti, amelyek elmozdulásokat, arányváltozásokat jelentenek oktatás és tanulás, instrukció és konstrukció, ismeretátadás és képességfejlesztés, alkalmazkodás és kreativitás, empirista induktivizmus és konstruktivizmus viszonyrendszerében. Számomra is úgy tűnik, hogy attól is függ, hogy milyen módon adják át a tudást, hogy milyen jellegű tananyagról van szó. Valamint bizonyos feladatok megoldásához, projekt alapú tanulás szervezéséhez is szükséges, hogy az egyének rendelkezzenek valamilyen előzetes ismeretekkel, hogy a feladatokat meg tudják oldani. Fel is vetődik bennem a kérdés, hogy minden tananyagot meg lehet szervezni progresszív tanulási környezetben? Vagy azon múlik, hogy a pedagógusok mennyire ismerik ennek megszervezésének módjait? Valamint az is eszembe jutott, hogy ezeknek a megszervezése mennyire időigényes? Lehet, hogy ez a gátja, hogy kevés pedagógus alkalmazza a projekt alapú tanítást és akár az IKT eszközöket is ezért vonja be kevésbé? (ezt már tárgyaltuk a konnektivista csoportban, de újból felvetődött bennem)
Innovatív
magyarországi iskolák vezetőinek, kreatív tanárainak körében végzett egy
vizsgálatot.
A kérdések –
többek között – arra vonatkoztak, hogy milyen mértékű elmozdulást tartanak
szükségesnek a tanulási folyamat optimalizálásához. Az elmozdulást a teljes
mértékben tradicionális állapotot kifejező 0 értékhez viszonyította. A 0–3
intervallumot tradicionális, míg a 3–6 intervallumot progresszív térfélnek
nevezte. A válaszokat mind a 14 ellentétpárra vonatkozóan értékelte, és
grafikusan ábrázolva a következő eredményt kapta Komenczi.
1. grafikon.
Hangsúlyeltolódás szükségessége a folyamat optimalizálásához
(Az egyes ellentétpárok közötti elmozdulások vizsgálata)
Az egyes ellentétpárok esetében valószínűsített
elmozdulásokat vizsgálva az tapasztalható, hogy a megkérdezettek a jövőben
általában a progresszív térfélre áthelyeződő „hangsúlyokkal” számolnak. Komenczi
kiemeli azt a két ellentétpárt, amelynek esetében az elmozdulás mértéke
feltűnően kismértékű. Ezek:
|
||||||||
Mindkét esetben a hagyományos, zárt
iskolarendszer alapvető jellemzőiről van szó, így adatai szerint ebben a
vonatkozásban a tanári konzervativizmus az innovatív iskolákban is magas fokú.
A 9. ellentétpár esetében a magyarországi osztatlan iskolákhoz fűződő negatív
értékítélet is megmutatkozhat. A 10. ellentétpár az Európai Unió egyik alapvető
törekvésének irányába történő elmozdulás alacsony hajlandóságát jelzi.
Figyelemre méltó, hogy az Eurobarometer hasonló
felmérése az európai uniós tagállamok tanárainál szintén alacsony hajlandóságot
mutatott az internetes iskolai partnerkapcsolatok kialakítására vonatkozóan.
A hat legnagyobb mértékű elmozdulás-igény sorrend szerint a következő:
Zárt, kész tudás átadása | Az egész életen át történő tanulás képességének és készségének kialakítása | ||
Tények és szabályok, kész megoldások megtanítása | Készségek, kompetenciák, jártasságok, attitűdök kialakítása | ||
Osztálykeretben történő tanítás | Kisebb, változó csoportokban történő tanulás | ||
A tudás forrása az iskola, a tanár, a tananyag | A különböző forrásokból és perspektívából szerzett tudáselemek integrációja | ||
Tanárnak történő megfelelés | Standardoknak történő megfelelés | ||
Zárt, lineáris, monomediális tanulási környezet | Nyitott, multi- és hipermediális tanulási környezet | ||
Alkalmazkodás és konformizmus | Kreativitás, kritika és innováció |
Az adatokból azt
a következtetést lehet levonni, hogy a
megkérdezett tanárok a hagyományos iskola meghatározó elemeinek megtartása
mellett képzelik el a tanulási környezetek IKT-eszközökön alapuló átalakítását.
Az eredmények a komplementer modellben történő gondolkodás – és az ennek
megfelelő iskolafejlesztés – elterjedését mutatja.
Az Európai Uniós
dokumentumokban megjelenő prioritások (egész életen át történő tanulás
képességének kialakítása; készségek, kompetenciák, jártasságok, attitűdök
kialakítása) felé történő elmozdulás tapasztalható.
Mindenképpen
előrelépésnek látom, hogy vannak törekvések az oktatás modernizációjára és nyitás
az IKT eszközök felé. Remélem a jövőben minél több iskola, pedagógus, képzés
kihasználja a benne rejlő lehetőségeket. Az IKT eszközök és az e-learningben
rejlő lehetőségek reális értékelése során remélhetőleg újabb és újabb
felhasználási módokat ismernek fel.
Forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése