2012. április 23., hétfő

Információs társadalom és oktatás



A nagy kulturális változások sorában elsőként jelenik meg az epizodikus korszak. Ami 5 millió évvel ezelőttre tehető. Ebben az időszakban még nem volt tudásszerveződés.
Az epizodikus emlékezet jellemzői:
Szoros interakcióban áll más agyi és viselkedéses rendszerekkel (nyelv, érzelmek, hangulatok).
Múltbeli eseményekre való visszaemlékezés.
Az emlékezet egyedi formája, amely az előhívás alatt a múltra irányul („mentális időutazás”).
Az információ kódolása az epizodikus emlékezetben csak a szemantikus emlékezeten keresztül lehetséges.
Az epizodikus emlékezet később jelent meg az ember fejlődésében.
Az epizodikus emlékezet sebezhetőbb, az agy sérüléseire érzékenyebb, valamint a kor előrehaladtával romlik.
Erősen hívóinger-érzékeny.
Ezután következett a mimetikus korszak. A mimetikus kultúra, amely mitegy másfél millió évvel ezelőtt, a mai értelemben vett természetes nyelvet jóval megelőzve jött létre. A saját testtel való szándékos reprezentáció világa szándékos, nyitott rendszert képez, közlési szándékú, tárgyakra utal és belülről előhívható reprezentációkat használ. A mimetikus kultúrában előtérbe kerül a szociális játékrendszer, megjelennek a szervezett „oktatási formák”, a közös vadászat lehetősége és a koordinációban való újítás is. A mimetikus kutúra lassan változik és fejlődik, mivel tartalmait az epizodikus ismeretek és az éppen átélt események képezik.
A természetes nyelv kiinduló funkciója az elbeszélő világ, ezért beszél Donald mitiks reprezentációjáról, mint a természetes nyelv elsődleges funkciójáról. A természetes nyelv az események értelmezésének és a hagyomány átadásának, illetve mítoszok kreálásának különleges eszköze lett volna. Elsődleges funkciója elbeszélő, narratív jellegű: a velünk történt eseményeket elbeszélésekké, s ezzel közössé tesszük, az elbeszélések pedig majd a csoport életére és a csoport sajátosságára vonatkozó mítoszokká válnak. Szervezetileg óriási változást jelent Donald szerint a mintegy tízezer évvel ezelőtt elkezdődött váltás az írott nyelv irányába. Az írott nyelv emlékezeti folyamataink alapvetően megváltozott szerveződését eredményezi, a belső emlékezetet kiegészíti egy külső, testen kívüli emlékezeti rendszer, amelyre állandóan vonatkoztatva, felfrissíthetjük tudásunkat. Az írással jelenik meg a tőlünk elválasztott objektív tudás eszménye és az a gyakorlat, amelyben állandóan felfrissíthetjük az emlékezetünkben lévő dolgokat, ami már a modern kultúra jellemzője. Valamint, hogy létrejöhet így a rögzített tudás.
A következő kulturális változás amikor megjelent a hálózati tudás, a benne élő ember pedig a homo interneticus. Nagy szerep jut a tudásszerveződésben az elektronikus kommunikációnak.


A homo sapiens különböző fajtái – mint homo ludens (játszó), homo oralis (beszélő), homo literalis (olvasó), homo typographicus (könyvnyomtató) – után a legutóbbi századvégen megjelent a homo interneticus: az internetet kommunikációs célokra használó ember. Nyomtatott könyv helyett inkább elektronikus könyvet olvas, amelyet nemcsak lapozni lehet, hanem előre bejelölt hivatkozások segítségével a megszokottól eltérően helyről helyre ugorva. Írott, szépen megszerkesztett levél helyett elektronikus üzeneteket küld és kap, tele rövidítésekkel.  Közérdekű és teljesen érdektelen információkkal, álló és mozgó képekkel, esetleg hangokkal is teletűzdelt honlapokat készít, amelyeket bárki megnézhet a világ bármely táján. A homo interneticusnak mindig új információra van szüksége, ezért állandóan pásztázza az internetet. Amikor a beszélő ember átvedlett olvasó emberré, attól még nem szűnt meg beszélni. Amikor könyvet kezdett nyomtatni, ez csak részben befolyásolta abban, hogy kevesebbet írjon. A homo interneticus sem fog megszűnni nyomtatott könyvet olvasni. Csakhogy az internethasználat átformálja a gondolkodását, a viselkedését, a szokásait.
Hatékonyabban fog dolgozni? Minden bizonnyal. Tájékozottabb lesz? Ebben biztosak lehetünk. Jobb ember lesz?  Ebben csak reménykedhetünk!



A behaviorizmus a 19. század végi funkcionalizmusból bontakozott ki: középpontjában a klasszikus és operáns kondicionálás áll. A tanulás ismétlésre és megerősítésre épül: a pedagógia az ingerválasz reakciókörök megerősítésére épít. A tanár átadja a tananyagot, a tanuló bebiflázza azt, majd adott forgatókönyv mentén felmondja, leírja a megtanultakat. Az órán elhangzott, hogy a viselkedésváltozás külső hatásokkal érik el. Mennyire lesz tartós ez a viselkedésváltozás? És ha már nem áll fenn az „ellenőrzés” mennyire fog ez a viselkedés jellemzővé válni, vagyis ha nem áll kapcsolatban avval a környezeti hatással, akkor mennyire fogja azt a viselkedést tanúsítani, amit elvártak tőle? Mennyire lesz tartós az elsajátított viselkedés?

A konstruktivista szemlélet szerint a tanulás értelemteremtő tevékenység, a jelenségekbe mi magyarázzuk bele a jelentést. Ezen álláspont képviselői szerint a tudás nem egy megszerezhető tudatállapot, hanem egy belső kreatív folyamat eredménye. A konstruktivista megközelítés erősen pszichológiai indíttatású, a legtöbb alternatív pedagógiai irányvonal nagyban támaszkodik rá. A frontális oktatási technikák helyett a tanulásra való motivációra összpontosít. A tudás nem átadható, következésképpen a tanár feladata nem az, hogy az ismereteket átgyömöszölje a nebulók fejébe; ehelyett érdemes a kreatív, gondolatgazdag légkör létrehozására és fenntartására összpontosítani.

Minden korszellemnek megvan a maga pedagógiája, tudásalapú társadalomé a konnektivizmus. A konnektivizmus a tudásszervezés új paradigmája, mely alapján kompetenciáinkat a kapcsolatok felépítésével szerezzük. Kulcsár Zsolt kijelentése elhamarkodott volt? Mivel az órán elhangzott, hogy az e-learning még nem számít paradigmaváltásnak.

A közös tudáskonstruálás során létrejön a közösség tudás. Viszont megint felvetődik bennem a kérdés mi számít tudásnak. És mi a különbség ismeret és tudás között? A közösségi tudás révén az egyén is gazdagabb lesz. Erre volt példa a céges képzések, ahol a hálózati alapon lehet megszervezni a tudásmegosztást és létrehozást. Mindenki belerakhatja, ami a sajátja és az új dolgokat kiveheti. Ha a konstruktivizmus alapján gondolkodunk és azt vesszük alapul, hogy a dolgokról mindenki másképp gondolkodik és másképp épül be a korábbi tudásához, akkor lehet, hogy nem is tudja beépíteni azokat a tudásokat, amik létrejönnek vagy csak egy részét. Habár lehet, hogy nem szerencsés ez alapján megítélni a tudásmegosztást és a közösségi tudást. Viszont az előnye lehet, hogy ha ez megvalósul az életben, akkor a tudás forrása nem csupán egy oktató lehet vagy egy oktatási intézmény, ami által nem lesz annyira merev a tanulási folyamat. Sokkal motiváltabbak lehetnek az egyének. Mennyire számít az, hogy ki mennyit tesz bele? Hiszen egy adott témában nem lehet mindenki ugyanannyira tájékozott. Vagy lehet olyanok a tudáskonstruálás folyamatában, akik csak beszívják a tudást és kevésbé aktívak a tudáskonstruálásban. Megint az jut eszembe, hogy mennyire lehet egyenértékű tudásnak tekinteni arra, amit különböző előzetes tudással rendelkezők osztanak meg a saját tapasztalataikból következően? Ha a konstruktivista csoportra gondolok, és arra, hogy szabályozva van, hogy hány karakterszámúnak kell lennie a bogbejegyzéseknek, akkor van valami minimális követelmény, annak a tudásnak, amit megosztunk. De ettől lesz tudás, amit létrehozunk?

Az informális tanulás és a nem formális tanulás elismerésének elismerése nehézségekbe ütközik. Főleg a támogatási rendszerek miatt. Hiszen az egyetemeknek az éri meg, hogy minél több ember járjon minél több órára. Habár lehetnének alternatív megoldási módok. Például ha egy óráról felmentést kap az egyén, akkor megoldás lehetne, ha az adott tanárnak egy másik órájára járhatna be. Hiszen ezáltal a tanár se esne el diákoktól, csupán egy másik órájára járna be. Az Eudpai Uniós dokumentumok is kihangsúlyozzák az informális tanulás jelentőségét és figyelembe vételét, habár úgy érzem, Magyarország lemaradásban van ezen a téren. Külföldön több rendszer irányul az előzetes tudás mérésére. Emellett Magyarországon még mindig azon van a hangsúly, hogy az egyén milyen végzettséggel rendelkezik (papírral). Emiatt kevésbé válik jelentőssé az informális és nem formális tanulás. Esetleg az is közbe játszat, hogy bizalmatlanok az egyetemek a máshonnan szerzett tudással szemben? Monopol helyzetűkből adódóan azt gondolhatják, hogy a tudásnak ők lehetnek az egyedüli forrása, habár ez a feltételezésük nem helytálló, ettől tűnhet az oktatás merevnek. Nem becsülik meg a más forrásból származó tudást. Viszont sokkal több értékkel bírhat egy olyan tudás, ami a gyakorlatban is már bevált és helyt állt vele az egyén.

Órán említés történt az LMS és LCMS rendszerektől, mivel nem nagyon tudtam miről van szó, ezért utánanéztem és Kulcsár Zsolt Az integratív e-learning felé című tanulmányában olvastam róla bővebben.
Az LMS helye az e-learningben:
Nem kedvelem az LMSt. Annak ellenére, hogy kifejezetten antipatikus a virtuális oktatási környezet fogalma számomra, úgy gondolom, hogy számos kontextusban mégiscsak van létjogosultsága. Az élő intézményesített oktatáshoz hasonlatosan az LMS szemléletmódja is elsősorban az alap és középszintű tudás elsajátítását hivatott elősegíteni. Sem az egyetemi oktatás, sem a keretrendszer nem termel ki önálló, magas tudással bíró szakembereket. De nem is ez a dolguk: az alapok lefektetésében azonban tényleg segítséget nyújthat.
Jól bevett üzleti hozzáállás a „keretrendszert szerezzünk be, tananyag majd akad” elve.
Meglátásom szerint fordítva érdemes gondolkodni, ha mindenképpen ragaszkodunk a hagyományos elearning üzleti tervhez: a tananyagra kell költeni, keretrendszer majd akad!
Nem a környezetre, hanem a tartalomra kell helyezni a hangsúlyt! Ma már túlvagyunk a környezetépítő hullámon: az internet által nyújtott lehetőségek rendkívül gazdag spektrumon mozognak már, az open source keretrendszerek megjelenésével pedig feleslegessé válik a méregdrága keretrendszerekre költeni.

Forrás:


 
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése