2012. április 21., szombat

Internet és értékrend 2.


Igaz 2001-ben készült a kutatás, mégis érdekesnek találtam a TÁRKI felmérését, amiben arra is keresték a választ, hogy mik a vélemények az Internetről.

Mit gondol az olyan új technológiákról, mint például az internet vagy a mobiltelefon jobbá vagy rosszabbá teszik a világot?
Az internetet nem használok 54% gondolta úgy, hogy jobbá teszi, csupán 9% tartotta úgy, hogy rosszabbá, 21% szerint nem változtatja meg, és a maradék 16% nem tudta megítélni.
Az internethasználók 72% válaszolta, hogy jobbá teszi a világot, 4% százalék szerint rosszabbá, 22% gondolta úgy, hogy nem változtatja meg, és 2% nem tudta eldönteni.

A kutatás következő részében internettel kapcsolatos állításokat soroltak fel és el kellett dönteni, hogy mennyire értenek egyet vele egy ötfokú skálán.
Azok, akiknek nincs Internet-hozzáférésük, komoly hátrányban vannak az élet minden területén 32% egyáltalán nem értett egyet és 11% értett vele teljesen egyet.
Az emberek túl sok időt töltenek Internetezéssel. 26% értett egyet evvel részben, 13% gondolta igaznak.
Amikor mások az Internetről beszélnek, úgy érzi, hogy elmaradt a világ változásától. 40% adott erre tagadó választ, a válaszadók 13% -a érzett már így.
Az Internet semmi lényegeset, fontosat nem nyújt az Ön számára. Erre igen érdekes eredmény jött ki, mivel 27-27% jelölte meg, hogy egyáltalán nem ért egyet és a teljesen egyetért választ.
A gyerekek rengeteg nem nekik való információhoz juthatnak az Interneten keresztül. A válaszadók 47% teljes mértékben egyetértett, és csupán 2% jelölte meg, hogy egyáltalán nem ért egyet.
Azok az emberek, akik az Internetet használják, kockáztatják a személyes adataik biztonságát. Ebben a kérdésben oszlottak meg leginkább a vélemények. 13% egyáltalán nem értett egyet, 20% részben egyetért, míg 18% teljes mértékben egyetért az állítással viszont itt kiemelkedők azok aránya, akik nem tudták egyértelmű véleményt alkotni, 29%. Ennek a hátterében állhat az is hogy az emberek nincsenek tisztában a biztonságos internetezés szabályaival?
A nem használók paradox módon abban különböznek az internet felhasználóitól, hogy inkább vélik veszélyesnek a világháló használatát személyes adatok biztonságára. A személyes adatok biztonságáért az amerikai megkérdezettek, jobban aggódnak, mint a magyarok.
Az Internet használatával időt takaríthatunk meg. 37% értett teljesen egyet, emellett magas értéket ér el a kétség. Mivel 24% nem tudta eldönteni az állításról, hogy mennyire ért egyet.

Az internettel kapcsolatos pozitív vélemények, a technológiai fejlődés optimista megítélése különösen jellemző azokra, akik egyébként is kedvezőbb helyzetben vannak az információs technológiák hozzáférése és használata szempontjából.

Különösen optimisták a fejlődéssel kapcsolatban a 30 évesnél fiatalabbak, a legmagasabb személyes jövedelemmel rendelkezők, valamint az önálló értelmiségiek. Érdekes módon a férfiak optimistábbak a nőknél, s ez a tény vélhetőleg az intenzívebb használati szokásokkal állhat összefüggésben. A technológiai fejlődést negatívabban ítélik meg a hozzáférést nélkülözők, az IKT eszközöket nem használók, különösen az idős, egyedülálló nyugdíjasok. A fővárosban az átlagon felüli azok aránya, akik szerint a technológiai fejlődés nem befolyásolja a világ minőségét. Nemzetközi összehasonlításban az tűnik ki, hogy az internettel kapcsolatos magyarországi vélemények nagyon hasonlatosak más, Magyarországnál fejlettebb IKT mutatóval rendelkező országokban megfigyelt adatokhoz.
Kivételt képez ez alól az, hogy
Magyarországon kevésbé érzik az internet hozzáférés hiányának hátrányát, kevésbé érzik veszélyeztetve a személyes adatok biztonságát a világhálón, mint az USA-ban avagy Svédországban. Az internet használói mindhárom országban pozitívabban viszonyulnak a világháló használatához, mint a nem-használók. A nem használók paradox módon abban különböznek az internet felhasználóitól, hogy inkább vélik veszélyesnek a világháló használatát személyes adatok biztonságára.
Természetesen az Internet szubjektív relevanciája is különböző a használók és a nem használók körében, és a hálózatról folyó diskurzus kapcsán is frusztráltabbak a nem használók („elmaradottnak” érzik magukat). Különösen az amerikai internetezők gondolják úgy, hogy komoly hátrányt okoz a hozzáférés hiánya.
Rákérdeztek az interneten található információk megbízhatóságára egyaránt.
Összességében úgy tűnik, a (véleménnyel rendelkező) emberek inkább megbízhatónak tekintik az interneten található tartalmakat, s csak egészen kis hányaduk kifejezetten bizalmatlan. A világhálót jelenleg nem használók mintegy 13 százaléka gondolja azt, hogy az interneten megtalálható információknak, tartalmaknak csak kisebb része megbízható. Több mint kétötödük (42%) szerint nagyjából az információk fele, s közel felük (45%) szerint az információk nagyobb része megbízható. Ennél persze még nagyobb „bizalmat szavaznak” az Internet felhasználói: nem egészen tizedük (6%) szerint megbízható csak kisebb része a világhálón fellelhető információknak, ezzel szemben több mint harmaduk (37%) szerint nagyjából az információk fele, háromötödük (57%) szerint pedig nagyobb része megbízhatónak tekinthető. A magyar adatok nagyon hasonlóak az amerikai adatokhoz, talán csak a magyar nem használók szkeptikussága tűnik ki.

Az itbusiness oldalon olvasott, Digitális morálhoz e-etikett cikk tanulságait emelem ki a következőkben.
A változás korának másik, igen friss árulkodó jele, hogy most karácsonykor és újév napján sokkal kevesebb spamet, karácsonyi üdvözlő e-mailt küldtek el, mint tavaly vagy azelőtt. Olyan új trendről van szó, ami a digitális eszközök használatának nagyon markáns tudatosulását jelzi – tette hozzá Szvetelszky Zsuzsanna.
Az etikett alapkérdése az, hogy mi végre van jelen a kapcsolatokban, és hogy a közös célok érdekében hogyan formálja az együttműködést. A válasz régóta ismert: a cél a másik ember tisztelete. A digitális korban ezt leginkább azzal lehet kifejezni, ha jelzik: tisztelik a másik fél idejét. A digitális eszközök használata számtalan lehetőséget nyújt arra, hogy „az idő tiszteletét” finoman jelezni lehessen, és arra is, hogy a szükségesnél lényegesen többet vegyenek el az időből.
A Kichen Budapest kutatói 2008-ban egy felmérés elemzésekor arra jutottak, hogy igen jelentős különbség van már a 14 és 18 évesek eszközhasználata között is. Előbbieket ugyanis – szemben az idősebekkel – nem az eszköz birtoklása teszi boldoggá, hanem az eszközön keresztül elvégezhető tartalommegosztás. Ráadásul azt is bizonyították, hogy a fiatalabb generáció, amely nem megtanulta, hanem voltaképpen beleszületett a digitális eszközök optimális használatába, ösztönből tisztában van azzal is, hogy megosztásaik csak releváns és adekvát tartalmak lehetnek. Ugyanis a 14-15 évesek tudják, hogy a másik idejét nem terhelhetik meg egy hosszan leírt geg vagy vicces kép továbbküldésével. Ha nem is küldik tovább a facebook-on megosztanak sok olyan tartalmat, ami mások szemében haszontalannak tűnhet. Nem veszem észre, hogy a 14-15 évesek olyan tudatosak lennének, hogy válogatnának azok közül, hogy mit osztanak meg.
Már érzékeljük, hogy a technológia – és vele párhuzamosan a társadalom is – milyen sebességgel változik. Szükség van az etikettel kapcsolatos gyors reflexiókra, hogy minél kevesebb kapcsolati, társadalmi konfliktus alakulhasson ki. Az elme-teória fogalmait használva ugyanis úgy is definiálható az etikett, hogy az nem más, minthogy „Tudom, hogy tudod, hogy tudom”.
Nemcsak az időt kell tisztelni a másikban, hanem a vele kapcsolatos tényeket is: milyen az időbeosztása, mennyire elfoglalt, milyen a pozíciója, mik a preferenciái. Mindezt bele kell építeni a vele kapcsolatos kommunikációba, és ez alapján kell tudni dönteni arról, hogy például illik-e többször is felhívni, ha nem veszi fel a telefont, érdemes-e minderre sms-ben ráerősíteni, avagy úgy illik, hogy megvárjuk a visszahívást. Azt is tudni kell, mikor várható el, hogy valaki a hosszú e-mailünkre hosszan válaszoljon, és mikor nem sértődhetünk meg, ha az nem úgy történik. Mindezt a gyorsan változó társadalmi konszenzusok, közmegegyezések és elvárások szabályozzák, amelyek együtt változnak az eszközökkel.
Ha elfogadjuk és betartjuk, hogy illik a cégnél mindent mindenkinek elküldeni, hogy nem küldünk tovább végtelen hosszúságú körlevelezést, mert az mérhető formában hátrányokat okoz a cégnek, akkor az e-etikett szervezeti szinten is működni, hatni kezd. Mert az etikett – akár hagyományos értelemben, akár digitálisan értelmezve – nem más, mint egy bizonyos környezetre vonatkozó normák összessége.
Liptay Gabriella, a Magyar Telekom marketingkommunikációs szakember kiemelte: tudatában vannak annak, hogy felelősek azokért az eszközökért, valamint a használatuk nyomán kialakult új kapcsolatokért, amelyeket a Magyar Telekom a kezében tart, de nem gondolják úgy, hogy csak ennek a fórumnak kellene meghatároznia, mit illik és mit nem a digitális térben.
Élő András (D-Link Kft. - ügyvezető igazgató) többek véleményét foglalta össze, amikor a Magyar Telekom e felelősségvállalásáról és annak problematikájáról szólt. A D-Link ügyvezető igazgatója szerint ebben a helyzetben a cég kicsit olyannak látszik, mintha egy autópálya-építő azt ajánlaná az autósoknak, hogy ne hajtsanak gyorsan. Élő András úgy véli: a digitális etikett kialakításába a szolgáltatói oldalnak nem feltétlenül kellene belefolynia. Viszont az autópályán való haladásnak is megvannak a szabályai, hogy mennyivel lehet menni, mennyi legyen a követési távolság….
A digitális kultúra egészének terjesztésére ugyan szervezeti szinten szükség van – és ebben részt vállalhatnak akár a Magyar Telekomhoz hasonló, nagy hatású cégek is –, de véleménye szerint a társadalmi fejlődés ettől függetlenül is kiforrja majd magából ezeket a változásokat. Egy adott korosztály cselekvési sora korábban is lehetett más generációk számára irritáló, és ezt valószínűleg nem is lehet teljesen feloldani. „Nem hiszek abban, hogy az ilyen kezdeményezések megváltoztatják a társadalom menetét”
Farkas Olivér, a Zalaszám Informatika Kft. marketingmenedzsere mindehhez azt tette hozzá, hogy olyan gyorsan változnak a virtuális térben a megnyilvánulási formák, hogy azt egy zárt online etikettel nem is volna érdemes határolni. Avval egyetértek, hogy gyorsan változnak a megnyilvánulási formák, mégis úgy gondolom, hogy bizonyos szabályok betartása szükséges, ahhoz, hogy a virtuális térben is együtt tudjunk működni. Illetve az e-etikett magyar oldalán a következők indokok szerepelnek: az e-Etikett szükségességének indoka, hogy a kommunikációs eszközök és formák változása új viselkedési normákkal is jár. De nem gondolkodunk egyformán, a helyzeteket különbözőképpen értelmezzük, ebből adódóan sok a bizonytalanság. E bizonytalanság megszüntetésére, a közös platform kialakítására született meg az e-Etikett, mely szinte minden, korunkban használt kommunikációs eszköz és forma, a telefon, az elektronikus levél, a szöveges üzenet, a social media, a videokonferencia vagy a blogok, chat, stb. használatával kapcsolatban kínál eligazítást. Nem tekintek úgy az e-etikett, mint ami behatárolni a kommunikációs eszközök használatát, hanem irányelveket fogalmaz meg. Tanácsok és ajánlások szerepelnek benne. 

Forrás:
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése