A
számítástechnika mellett rohamos fejlődésnek indultak a médiák és azok eszközei
is. Az írott sajtó, a rádió, a televízió, a film lassan új formát öltött a
80-as évek elejére, és olyan új technikai megoldások születtek, terjedtek el,
mint a CD vagy a videó. Ezt követően további változások következnek be.
1941-ben a világ
izgatottan hallgatta a második világháborús híreket, akkor még a rádióban. A
Kennedy gyilkosság idején a televízió képei sokkolták az amerikaiak millióit.
1991-ben a televízió egy új médiával köt házasságot az Öböl-háború kapcsán.
Elterjedté válik a kábel és műholdas adás, életre kap a "CNN
jelenség". Egy adott műsorra most már az egész világ figyelhet.
1997-ben az Internet,
mint média írja be magát a történelembe. A NASA által közvetített Mars szonda
landolását összesen 45 millió ember figyeli. (http://mek.niif.hu/01200/01291/01291.htm#3)
Ebből is látszódik, hogy a technikai fejlődés
megállíthatatlan. És egyre jellemzőbbé válik az Internet használata, amely
egyre több ember számára lesz elérhető. Egyre előnyösebbnek találom a használatát.
Hiszem tájékozottságunkat, műveltségünket is növelhetjük vele.
Erről az jut eszembe, hogy múltkor olvastam valamit az interneten és a kommentek között felvetődött annak a kérdése, hogy miért nincs matematika Nobel-díj, sokan azt a hiedelmet írták le miszerint Nobel szerelme egy matematikussal "lépett le". Mivel régebben hallottam már valakitől, hogy más okai vannak így utánanéztem. Vagyis rákerestem a googlen és kommentbe leírtam a valódi okokat. Számomra nyomasztó volt, hogy elkezdenek egy témáról beszélgetni, de senki se tudott utánanézni az Interneten és emiatt a sok hozzászólás csak okoskodásnak tűnt számomra.
Erről az jut eszembe, hogy múltkor olvastam valamit az interneten és a kommentek között felvetődött annak a kérdése, hogy miért nincs matematika Nobel-díj, sokan azt a hiedelmet írták le miszerint Nobel szerelme egy matematikussal "lépett le". Mivel régebben hallottam már valakitől, hogy más okai vannak így utánanéztem. Vagyis rákerestem a googlen és kommentbe leírtam a valódi okokat. Számomra nyomasztó volt, hogy elkezdenek egy témáról beszélgetni, de senki se tudott utánanézni az Interneten és emiatt a sok hozzászólás csak okoskodásnak tűnt számomra.
Az internet és a kultúra: (http://mek.niif.hu/01200/01291/01291.htm#3)
A hagyományos kultúra kiegészítőjévé válik az
Internet, mely kiváló propaganda eszköz, jól használható a szakmai
információáramlás eszközeként és mindenképpen az emberi kommunikáció új
formája, annak kiegészítője. De ugyanakkor le kell szögeznünk, hogy
semmiféleképpen sem helyettesítője a hagyományos kultúra közvetítésnek.
Létre lehet és kell hozni új virtuális
könyvtárakat, képtárakat, hangtárakat, ahol az érdeklődők szabadon kereshetik
az érdeklődésüknek megfelelő alkotásokat, időbeni és térbeni megkötések nélkül.
Az Internet segítségével a kultúra értékei mindenki számára hozzáférhetővé
kell, hogy váljanak (függetlenül attól, hogy hol él a felhasználó).
Meg kell valósítani az Interneten a virtuális
könyvesboltok elgondolását, ahonnan letölthetővé kell tenni a magyar és az
egyetemes kultúra digitálisan feldolgozható alkotásait. Párhuzamosan megoldandó
feladat a kulturális javak folyamatos, szisztematikus digitalizálása.
Multimédiával foglalkozó helyszíneket kell
létrehozni, ahol az új eszközök használatát, lehetőségeit lehet bemutatni,
demonstrálni. (Munkahelyemen a kivitelezés stádiumában van egy multimédiás
konferencia és oktató terem, mely a házi-mozi technika bemutatására, videó-
illetve DVD-filmek vetítésére és számítógépes gépjárművezető képzésre is
alkalmas.)
Az Internetnek segítenie kell a kis népek
kultúrájának megőrzését, a hagyományok országon belüli és kívüli terjesztését,
ápolását.
Internet és értékrend:
A következőkben a Csepeli és Praszák kutatás eredményeiről lesz szó.
Az internethasználat
meghatározója tehát végső soron az értékek terében keresendő, melyek az
internethasználat esetében mintegy felszólítják az egyént, hogy „légy önmagad”,
míg a használat hiánya esetében némák maradnak
A szerelem az
internetezők körében a 9. helyen van, míg a nem internetezők körében a 21.
helyre került. A különbség természetes indoka a két csoport átlagéletkorának
jelentős eltérése: az internetezők fiatalabbak. Viszont nekem még az is eszembe
jutott, hogy az internetezők akár több embert is elérhetnek és sokkal könnyebb
a kapcsolatteremtés. Hiszen a múltkori órán kiderült, hogy az interakció jobban
kontrolálható, szabályozható a
kommunikáció ritmusa és időtartalma.
A pénzt a nem
internetezők sokkal fontosabbnak tartják, mint az internetezők (10. vs 18.
helyezés), aminek okai messze túlmutatnak az internetezésen, s nyilván a két
csoport közötti társadalmi-gazdasági különbségekkel függnek össze. A nem
internetezők jóval inkább híján vannak az anyagiaknak és a pénznek, mint az
internetezők.
Autonómia és
internetezés:
A Csepeli és Prazsák kutatás során arra is keresték a választ, hogy az autonómia milyen
szerepet játszik az internetezésben. Castells szerint a modern társadalomban
élő egyén élete a tőle magától függő projektek sorozata, melyek
megvalósításában az internetnek páratlan szerep jut. Az információs társadalom
a tömeges individualizmus színtere, ami felszabadítja az egyéneket a kollektív
kényszerek hatalma alól, és sokakkal kommunikálva mindenki maga szabhatja meg
saját élete kereteit. A magyar lakosság kulturális viselkedését felmérő
vizsgálat kérdőívében két olyan kérdést találtunk, amelyek lehetőséget adtak az
„autonómia” operacionalizálására. A kérdések megválaszolása során a
megkérdezettnek meg kellett jelölnie egy ötfokú skálán, hogy két, egymással
ellentétes tartalmú kijelentés közül melyikkel ért inkább egyet. Az egyik
esetben a „Légy független!” felszólítás az „Engedelmeskedj!” felszólítással
állt szemben, a másik esetben pedig a következő két állítás között kellett
dönteni: „az ember maga alakítja a sorsát”, illetve „az ember nem ura a maga
sorsának”. A válaszadók többsége inkább az autonómiát hangsúlyozó
kijelentésekkel értett egyet. Abszolút többségük (57%) fogadta el azt a
kijelentést, miszerint „az ember maga alakítja sorsát”, és csak 17 százalékuk
értett egyet az ellenkező tartalmú állítással. A „Légy független!” maximát 40
százalékuk fogadta el, míg az engedelmességre való felszólítás 28 százalékuk
számára volt elfogadható. A két kérdésre adott válaszokból egyetlen
főkomponenst hoztunk létre, amelyet belehelyeztünk az internetezést magyarázó
szocio-demográfiai változók már ismertetett terébe.
1. ábra. Autonómia és internethasználat
Az internethasználatot magyarázó változók terében
az autonómia láthatóan központi szerepet tölt be, ami felerősíti és közvetíti
az életkor és a településtípus már ismert meghatározó hatásait. Mindenekelőtt
az életkor és az autonómia kapcsolatát kell kiemelnünk. Minél fiatalabb a
válaszadó, annál inkább hajlamos egyetérteni az autonómiát hangsúlyozó
állításokkal, és hasonló irányú kapcsolatra bukkanunk akkor is, ha a lakóhelyül
szolgáló település városiasságát vesszük figyelembe. Mint láttuk, az
internethasználatra közvetlen és pozitív hatással van a magas iskolai
végzettség, a jó vagyoni helyzet és az idegen nyelvek ismerete. Ez a három
változó az élet individuális projektjének megvalósításához múlhatatlanul
szükséges eszközök birtoklására utal, amelyek mindegyikéhez jól láthatóan
hozzátartozik az autonómia.
Az autonómia közvetlenül megtapasztalhatóvá teszi a fiatal életkor és a városias környezet adta tanulási és karrier-lehetőségeket, melyeknek a kiaknázásához az internet-használat nélkülözhetetlen.(http://konfliktuskutato.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=257:internetezes-es-ertekek&catid=24:tarsadalom-az-informacios-korban)
Az autonómia közvetlenül megtapasztalhatóvá teszi a fiatal életkor és a városias környezet adta tanulási és karrier-lehetőségeket, melyeknek a kiaknázásához az internet-használat nélkülözhetetlen.(http://konfliktuskutato.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=257:internetezes-es-ertekek&catid=24:tarsadalom-az-informacios-korban)
A munkahelyi
autonómiában is meglátszódik a különbség azok között, akik használnak
internetet és azok között akik nem. Evvel kapcsolatban az merült fel bennem,
hogy vannak olyan munkakörök, ahol nélkülözhetetlen az internet a
munkavégzéshez. Hiszen a munkaügyi osztályokon az új munkatársak bejelentése
elektronikusan történik meg. Az sem elhanyagolható, hogy a jogszabályok többsége
is megtalálható az interneten. Fontos szerepet játszhat az internet az
ügyfelekkel történő kapcsolattartásban és egyéb területeken is.
Természetesen az
internethasználat nehezen szabályozható egy munkahelyen, habár vannak olyan
munkahelyek, ahol korlátozott az internet elérés és bizonyos oldalak
elérhetősége le van tiltva. A munkaadók is kontroll alatt tarthatják az
internetezést. Hallottam olyanról, hogy az informatikusok a nagyobb cégeknél
figyelemmel kísérhetik, hogy a dolgozok, milyen oldalakat böngésznek
munkaidőben, és ez alapján kiszűrhető, hogy melyek azok az oldalak, amiket
munkavégzés céljából használ és, melyek azok, amiket magáncélból látogat. Ezek
alapján is megállapítható, hogy mely oldalak letiltása szükséges és melyek
azok, amelyek feltétlenül szükségesek a munkavégzéshez.
Internethasználat
és változás:
A változások mibenlétére
vonatkozó válaszok arról tanúskodnak, hogy az internethasználat kinyitja a
világot az ember előtt. A több képben, szóban, mozgóképben, hangban
érkező jelentős információtöbblet nem egyszerűen kiszorítja, hanem
átpozícionálja a korábban használt egyirányú közlési eszközök, a rádió, a
televízió, az újság és a könyv szerepét. Háttérbe szorulhatnak a
kultúraközvetítés hagyományos intézményei (mozi, színház). Az internet révén az
ember jóval aktívabban vehet részt a tudás termelésében és elosztásában, mint
korábban. A válaszokból az is kitűnik, hogy az internetezés nemcsak a tudás,
hanem a kapcsolatok világát is jelentős mértékben kitágítja.
Internethasználat
és változás (az állítással egyetértők aránya, %)
Mindenhez könnyebben hozzáférhetek (zenékhez, filmekhez, információhoz, barátokhoz, könyvekhez stb.). | 75,5 |
A világ eseményeiről tájékozottabb vagyok. | 74,1 |
Egy új képvilág nyílt meg előttem. | 70,4 |
Kevesebb időt töltök tévézéssel, mint azelőtt. | 56,8 |
Kevesebb időt töltök könyvek olvasásával, mint azelőtt. | 51,9 |
Műveltebb vagyok, mint azelőtt. | 50,3 |
Új barátokra, ismerősökre teszek szert. | 44,9 |
Jobban le tudom kötni magam, nem unatkozom. | 44,7 |
Politikai és közéleti kérdésekben tájékozottabb vagyok, mint azelőtt. | 39,5 |
Kevesebb időm van újságok, magazinok olvasására. | 37,2 |
Intenzívebbé válnak a korábbi kapcsolataim. | 30,6 |
Ritkábban járok moziba. | 25,5 |
Kevésbé járok el otthonról szórakozni. | 25,1 |
Olyan emberekkel is meg tudom osztani a problémámat, akiket személyesen nem ismerek. | 23,4 |
Ritkábban járok színházba. | 19,8 |
Kevesebbet sportolok, sétálok. | 17,1 |
Kevesebbet beszélgetek a családtagjaimmal, mint azelőtt. | 15,8 |
Ritkábban találkozom a barátaimmal. | 12,6 |
Szinte rabja vagyok, minden időmet ezzel töltöm. | 3,9 |
Forrás: Prazsák 2009.
Akadtak természetesen olyanok is,
akik negatív változásokról adtak számot, a pozitív és a negatív változások
egyenlege azonban pozitív. Az internet nem csodaszer és nem varázseszköz, de
arra alkalmas, hogy még gazdagabbá tegye azt, aki gazdag, é s esélyt adjon a
szegénynek is a gazdagságra. A jövő azon áll vagy bukik, hogy lesznek-e, s ha
lesznek, mennyien, akiknek az internet esélyt ad a gazdag életre.(http://konfliktuskutato.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=257:internetezes-es-ertekek&catid=24:tarsadalom-az-informacios-korban)
A felmérés eredményeiből számomra a legfontosabbnak
az tűnik, hogy műveltebbek lettek a válaszadók fele. Habár most az a kérdés
merült fel bennem, hogy az internetezők másik fele mire használhatja az
internetet, ha nem tapasztalják magukon, hogy műveltebbek. Ezen a téren még
szükség van arra, hogy tudatosabban használják az internetet. Hiszen rengeteg
olyan tartalom elérhető, ami a műveltséget növelheti. Számomra nagyon pozitív
az a kezdeményezés, hogy a google digitalizálja a múzeumok műtárgyait. Így
tértől, időtől függetlenül megtekinthetjük a kiállítási darabokat. Kíváncsian
várom mikor lesz egy olyan földrajz óra, ahol a tanár és a diák közösen járják
be az angol Természettudományi Múzeumot.
Az új barátságok, ismeretségek kiépítése megcáfolja
azt a hiedelmet, hogy az internet elmagányosítja az embereket. Rengeteg
lehetőség van kapcsolatok kiépítésére. Szakmai kapcsolatok, baráti kapcsolatok
kiépítésére egyaránt lehetőséget látok az interneten.
Forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése