2012. május 15., kedd

Esélyegyenlőség kérdése


Amikor valaki tanárnak készül, fel kell arra is készülnie, hogy problémás gyerekekkel is kell foglalkoznia és ez lehet viselkedésbeli vagy pedig képességbeli. Nem csak a jó tanulókkal kell foglalkoznia, evvel már tisztában kell lennie, amikor a pályájára készül. Valamint empátiával kell fordulni a gyerekekhez, tanulókhoz minden esetben. Úgy érzem, hogy türelemre is szükség van, hiszen ha az egyik módszer nem vezet, sikerhez változtatni kell és fel kell ismerni, hogy a kipróbált módszerek mennyire voltak eredményesek.
Ezért is merült fel bennem, hogy a pedagógusnak egy szakmai igényessége is megmutatkozik abban, hogy hogyan kezeli a különböző helyzetű tanulókat. Illetve egy tanárok munkájának minőségét az is mutatja, hogy hogyan fejlődnek a tanulók a „kezük alatt”. 

Az oktatás-nevelés akkor igazán eredményes, ha a tanulók eltérő képességeit, adottságait figyelembe és alapul véve a pedagógusok a lehető legtöbbet hozzák ki belőlük. Ez az egyénre szabott differenciált megközelítés – külső és belső okok miatt – ma még hiányzik a magyar iskolából. Mindazonáltal az iskolarendszerű oktatásban több olyan tanulói csoport is megjelenik, amelyek nevelése egyedi tantervi alapokon, sajátos pedagógiai megfontolások alapján és sok esetben különleges oktatásszervezési megoldások alkalmazásával kell, hogy történjen.

A tapasztalatok szerint a közoktatásban a fejlesztés helyett inkább különböző felmentéseket kapnak a diszlexiások. Az egyetemekre többletpontokkal bekerülő „disz”-esek pedig nemegyszer nincsenek tisztában a felsőoktatás követelményeivel. A helyzet azonban valóban kettős, mivel a jogosan segítségre szorulók mellett mindig megjelennek azok is, akik megpróbálnak visszaélni a lehetőségekkel. Szomorúsággal tölt el, hogy valakik így akarnak kibújni a kötelességek alól és jogtalanul előnyökhöz jutni.

A fogyatékos gyermekek ellátásával és nevelésével kapcsolatos egyik összetett és vitatott probléma a különböző fogyatékosságok, illetve mértékük meghatározása és azok megbízható mérésének módja, valamint a mindehhez hozzárendelhető ellátási és nevelési kötelezettségek megállapítása. A témával kapcsolatos tisztánlátást nehezíti, hogy ezzel kapcsolatban nincs kialakult, nemzetközi közmegegyezésen alapuló kategóriarendszer, az egyes országok gyakorlatát.

A speciális oktatási igények azonosításával és felmérésével kapcsolatban a különböző országok eltérő megközelítéseket alkalmaznak, melyek alapvetően négy csoportba sorolhatóak. Az országok egy bizonyos köre (például a Cseh Köztársaság, Franciaország, Németország és Magyarország) fogyatékossági kategóriák alapján gyűjt adatokat. Az országok egy másik csoportja (például Görögország, Új-Zéland, Svájc) ide sorolja a hátrányos helyzetű tanulókat is. Van, ahol (például Svájc) ezek közé számítja azokat a tanulókat is, akiknek anyanyelve valamelyik idegen nyelv. Máshol (például Spanyolországban vagy Törökországban) speciális oktatási igényűként tartják számon a kiemelkedően tehetséges gyermekeket is. Végül önálló megközelítést alkalmaz Kanada, ahol az adatok gyűjtése – és a kiegészítő támogatások rendszere – nem a gyermekek valamilyen klasszifikációján, hanem az oktatási-nevelési folyamat során észlelt nehézségek legyőzéséhez szükséges feltételeken alapszik.
Érdekes, hogy melyik országban hogyan közelítik meg a kérdést és akár a tehetségeseknek is másfajta bánásmódot próbálnak kialakítani. Vagy akinek más az anyanyelve, hiszen emiatt kulturális különbségek adódhatnak valamint a fogalmak értelmezésében is lehetnek eltérések.

A magyarországi jogszabályok napjainkban meglehetős egyértelműen és részletesen megállapították azokat a fogyatékossági kategóriákat, melyekhez speciális egészségügyi vagy oktatási ellátási felelősség kapcsolódik, a különböző fogyatékosságok mértéke szerint megállapított besorolások között sokszor elmosódottak a határok. Sok esetben a mérési és az ehhez kapcsolódó döntési gyakorlat sem egységes.

Az egyik forrásban a következő csoportosítást találtam.
Fogyatékosság:
A fogyatékosság szó a gyógypedagógia alapfogalma. Azt a biológiai állapotváltozásra létrejövő tulajdonság-együttest jelöli, amely révén a gyermek a gyógypedagógia körébe sorolódik. Nincs egységes jelentéstartalma. A fogyatékosság fogalmán belül az értelmi fogyatékosság kategóriája az általános. A további csoportosítás (enyhe, középsúlyos) pedig az elváltozás mértékére utal.

Akadályozottság:
Nem tekintjük az akadályozottságot a környezettől független tulajdonságnak, a környezet változásával maga is változik, más-más élethelyzetekben ugyanazon személy esetében nem beszélhetünk akadályozottságról, mivel, ha a környezetet hozzáigazítjuk az egyénhez, máris megszűnik az akadályozottság. A biológiai sérülése következtében fogyatékossá vált ember tehát akkor válik akadályozottá, ha a felé irányuló követelmények nem igazodnak az ő lehetőségeihez.

Tanulásban akadályozottság:
A tanulásban akadályozottság fogalmának kialakulása számos változás következménye. A tanulás napjainkban új megvilágításba került. Ma már tanítás helyett tanulásirányításról beszélünk. A tanulási képesség zavarainak vizsgálatával bővült a tanulónépességről alkotott tudás, erőteljes hangsúlyt kapott a probléma pedagógiai jellege.
a tanulás terén megjelenő problémákat perceptív, motoros, kognitív, motivációs és emocionális tünetekben érhetjük tetten. Okuk, illetve egyben következményük jellemzésekor a szociális faktorok erőteljes hangsúlyt kapnak. A súlyosság és a pedagógiai-pszichológiai befolyásolhatóság szerint a tanulási gyengeség (átmeneti), a tanulási zavar (részleges) és a tanulási akadályozottság (tartós) csoportjaira oszthatók.

Speciális nevelési szükséglet:
A korábban legelterjedtebben használt gyűjtőfogalom, a fogyatékosság elnevezés helyett a speciális nevelési szükséglet kifejezés használata javasolt. Alapvető szemléletbeli különbséget tükröz ez a fogalom a korábbihoz képest.

Magyarországon élő fogyatékosoknak ma komoly problémákkal és nehézségekkel kell szembe nézniük. A legjelentősebb problémák a következők:
  • A fogyatékosokat elkülönítik, diszkriminálják
  • Hiányoznak a megfelelő, speciális segédeszközök
  • Hiányzik a megfelelően képzett segítőszemélyzet
  • Nem jutnak hozzá az információkhoz arról, hogy hogyan javíthatnának a helyzetükön
  • Anyagi problémák
A fogyatékkal élők képzettségi és foglalkoztatási adatai alapján nyilvánvaló, hogy támogatni kell az infokommunikációs akadálymentesítést, a fogyatékos személyek digitális írástudatlanságának felszámolását, ami az infokommunikációs eszközök, és megoldások alkalmazásával kínált közszolgáltatásokat teszi elérhetővé. Ehhez biztosítani kell a szükséges személyi és tárgyi feltételeket. A fogyatékkal élők internethasználatról semmilyen adat nem áll rendelkezésünkre. Pedig a technológia több szempontból is egyedi lehetőséget teremtene a célcsoport számára. A meglehetősen izoláltan élő, fogyatékos gyermekeket nevelő szülőknek lehetősége nyílna a kapcsolatteremtésre. A fogyatékkal élők és segítőik-nevelőik bekapcsolódhatnának fórumokba, a levelezőlistákon és chat-csatornákon keresztüli online tapasztalatcserébe. De az informatika a fogyatékos emberek komplex rehabilitációjának is hasznos eszköze lehetne, hozzájárulhatna az önállóbb élet megteremtéséhez.
Az információs és kommunikációs technológiák ennek megfelelően több területen is hozzájárulhatnak a fogyatékkal élők társadalmi reintegrációjához, segíthetik a kialakult hátrányok leküzdését, illetve megakadályozhatják, hogy a meglévő hátrányokra újabbak rakódjanak rá.
Ezért szükség van az IKT eszközök alkalmazására az oktatásban, hiszen a segítséggel élők jelentős része alacsony végzettséggel rendelkezik; a távoktatás lehetőségeinek kibővülése akadálymentesítené számukra az oktatás bármely fokán való részvételt.
Szükség van az IKT eszközök alkalmazására a munka területén is, mert a fogyatékossággal élők jóval kisebb hányada tud hagyományos munkát végezni; a látássérültek számára választható szakmák száma például elenyésző. Kis nemzetközi kitekintéssel láthatjuk, hogy a PC-használat és az internet révén ezen problémák jelentős része kiküszöbölhető: az Egyesült Államokban a fogyatékkal élők nagy része használ számítógépet és internetet, így nem meglepő, hogy az USA-ban az egyes hátrányos helyzetű csoportok foglalkoztatottsági aránya megközelíti az országos átlagot.
Valamint szükség van az IKT eszközök alkalmazására az információhoz való hozzáférés tekintetében, hiszen a fogyatékkal élők jelentős része azért nem rendelkezik megfelelő segédeszközzel, vagy azért nem vesz igénybe fontos szolgáltatásokat, mert nem jut el hozzá a kellő információ.

Úgy látom, hogy van olyan technikai fejlesztés, ami a fogyatékosok helyzetét próbálja megkönnyíteni. Egyes esetekben ezek az eszközök komoly anyagi befektetést igényelnek. Ez egy elefánt effektus, vagy a fogyatékosok és hátrányos helyzetűek kirekesztődéséhez vezet? Mivel lehetne ösztönözni a helyzetet, azon kívül, hogy anyagi támogatást nyújtanak ezeknek az embereknek, habár nem tudom elképzelni, hogy mindenkit támogatásban tudnának részesíteni. A digitális világ az eszközeivel szegregál vagy elősegíti az integrációt? Én bízom benne, hogy egyre több lehetőséget fog az oktatás és az élet más területein biztosítani a technológiai eszközök.

Még a végén megosztok egy saját élményt. Egyik nap, amikor hallgattam a rádiót a műsorban a vendég egy epilepsziás férfi volt, aki olyan kampányokat szervez, aminek keretében paraolimpikonokkal látogat el óvodákba, hogy a kisgyermekek megismerkedjenek a fogyatékosokkal. Emellett a férfi beszámolt a tapasztalatairól és elmesélte, hogy milyen nehéz munkát találnia egy epilepsziásnak. Hiszen ha tudatja a jövőbeni munkáltatójával megijed, mert nagyobb felelősséget kell vállalni az ilyen alkalmazottaiért, nehogy baleset érje. Ha meg letagadja az epilepsziás, egy munkahelyi baleset esetén ő lesz a felelős. Erre egy ellenpélda Anglia. Az unokatestvérem szociális ápolóként helyezkedett el kint. Azt mesélte, hogy egy epilepsziás lány mellé osztották be. Ennek az epilepsziás lánynak nem kell dolgoznia, mivel az államtól támogatást kap. Országonkénti különbségek a támogatási rendszerben is meglátszódik. 

Forrás:
http://www.inforum.org.hu/doku/2007/eInclusion_jelentes_final_inforum_2007.pdf 
http://www.oki.hu/oldal.php?tipus=cikk&kod=Jelentes2000-09-Specialis
http://www.magyarpedagogia.hu/document/gabriella_papp-children_with_learning_problems.pdf

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése