Nyitott képzés: az oktatás és a képzés olyan formája, amely figyelembe veszi a tanuló
illetve a képzést támogató igényeit, a tanulás körülményeinek megválasztásában,
valamint a tanulási folyamat megszervezésekor a tanuló előképzettségéhez,
előzetes tudásához, tapasztalataihoz és képességeihez rugalmasan alkalmazkodik.
Hagyományos képzés
|
Nyitott képzés
|
Hosszabb időre szóló információk
|
Naprakész információk
|
Csoportos
|
Egyéni, mindenki számára hozzáférhető
|
Kötött beiratkozás
|
Bármikor történhet a beiratkozás
|
Teljes program elvégzése
|
Egy része is elvégezhető a programnak
|
Előzetes tapasztalatra nem épít
|
Korábbi tapasztalatot figyelembe vesz
|
Tanulási célkitűzések előre meghatározottak
|
Szabadon dönthet a célkitűzések meghatározásában
|
Kötött helyszín
|
Tanuló választhatja meg a helyszínt
|
Rendszeres jelenlét
|
Jelenlét a tanuló igényei alapján
|
Kötött órarend
|
A tanuló határozza meg a tempót
|
A program meghatározott ideig tart
|
A tanulói cél elérésével fejeződik be a program
|
A támogatás személyesen vehető igénybe
|
A támogatás akkor és olyan módon vehető igénybe, amikor a
tanulónak erre szüksége van (telefon, személyes, számítógép, tutorálás)
|
Értékelés, vizsga időponthoz kötött
|
A tanuló határozza meg mikor vizsgázik
|
Meghatározott időben van a visszajelzés
|
Folyamatos visszajelzés
|
Természetesen mindkét képzési formának megvannak a maga
előnyei, ezért bizonyos helyzetekben a hagyományos, míg a felnőttek képzésénél -
ha a célcsoportot illetve a célcsoport igényeit, választási szempontjait
figyelembe vesszük - hatékonyabbnak, elérhetőbbnek látszik a nyitott képzési
forma.
A hagyományos és a nyitott képzéseken belül létrehozott
képzési formák kiválasztásánál elsődleges szempont, hogy a képzésbe kapcsolódó
felnőttnek milyen elvárásai vannak a képzéssel és a képzési formával szemben,
milyen eszközök állnak rendelkezésére, önálló tanulásban tapasztalattal
rendelkezik-e.
A nyitott képzés megszervezése viszont nehezebb feladatnak
tűnik.
Viszont felvetődik bennem a kérdés, hogy ha az egyének
bekapcsolódnak egy nyitott képzési programba, mennyire tudják meghatározni,
hogy mik a tanulási céljaik. Ha azt vesszük, hogy a felnőttek tudatosak és
rendelkeznek tapasztalatokkal, akkor ez befolyásolhatja a célok meghatározását.
A konnektivista csoport
munkájára illetve a tagok és a leszakadók véleményére térnék ki.
Az időtényező fontos eleme a
konnektivista csoport munkájának. Hiszen óráról órára kellett „készülnünk”,
megmutatni, hogy a tudásunk az adott témában mivel bővült és ehhez több eszköz
állt rendelkezésre. Lehet az oktatás kritikája is, hogy más tantárgyak esetén
csak a tananyag reprodukálása játszik csupán szerepet. Ebben az esetben a
legtöbbször a hallgatók felkészülnek a vizsgára és utána az anyag nagy részét
elfelejtik. Viszont a konnektivista csoportban egy kicsit elhagyatottnak
éreztem magam. Önmagamnak kellett felfedezni a technikai eszközök működését és
használatát, ami egyes esetekben nem jelentett gondot, viszont volt olyan,
amibe beletört a bicskám. Evvel csak az a gondom, hogy ez nem hatott túl
lelkesítően. Illetve még egyes eszközök használatával ismerkedem, mivel elsőre
nem sikerült mindegyikkel megbarátkoznom, hiszen nem használom ki minden
lehetőségét. Úgy is mondhatnám, hogy alapszintű felhasználója vagyok egyes
eszközöknek.
A mennyiségi kritériumok miatt a
teljesíthetőség nehézségi foka eltérő a többi kurzustól. Számszerűsítve volt a
teljesítés kritériumai. Habár ezek nem voltak kőbe vésve és nagyrészt
pótolhatóak is. Viszont többszöri visszajelzés motiváltabbá tett volna. A
résztvevők összetétele is érdekes. Ha jól figyeltem meg főleg levelezősök
képviselik magukat, annak ellenére, hogy az az általános elképzelés él bennünk,
hogy a levelezősöknek van kevesebb idejük a munka mellett más tevékenységre és
ezért is választják ezt a tanulási formát. Viszont lehet, hogy az életkor
előrehaladtával tudatosabb és aktívabb az ember a tanulási folyamatban.
Természetesen avval is tisztában
vagyok, hogy a nappali képzésben résztvevők szintén dolgoznak az egyetem
mellett, vagy éppen egy másik egyetemi szakon folytatnak tanulmányokat
párhuzamosan.
Számomra a blogbejegyzés
leginkább kihívásnak tűnik, hiszen heti két bejegyzésben is tanúbizonyságot
kell tenni a tudásunkról. Ehhez hozzákapcsolódik, hogy igyekszünk minőségi
munkát nyújtani. Engem kifejezetten a webinárium készítése keltette fel az érdeklődésemet,
hiszen nekünk hallgatóként nincs sok lehetőségünk, hogy még a formális oktatás
keretében kitapasztaljuk az ilyen jellegű technikai eszközök használatát.
Sejtésem szerint legtöbben osztálytermi körülmények között tartottunk már
előadást. Viszont abban az esetben, hogy alakul az előadás, amikor nem látjuk a
hallgatóságot. Kíváncsiságom addig tartott, ameddig rájöttem, hogy
kompetenciámat meghaladó feladat a ustream használata. Ekkor segítséget kértem
egy informatikustól, habár így se jutottunk az egyről a kettőre. A probléma áthidalására
az intézményi informatikusokhoz fogok fordulni, úgyhogy hamarosan pótolni fogom
az elmaradt ustream előadásomat. Igyekezetem még kiterjedt arra is, hogy az
interneten oktató anyagot keressek a ustream használatához, viszont
semmilyen használható anyagot nem
találtam legnagyobb sajnálatomra, ami után maradt a kétségbeesés.
A lemorzsolódás indokai között
szerepelt a motiváció elvesztése és az időtényező. A kérdőív kitöltésekor,
amikor elértem ahhoz a kérdéshez, hogy mennyire tartom valószínűnek, hogy
tartani tudom majd a lépést a csoporttal (pontos kérdésre már nem emlékszem)
kétségeim adódtak, hogy mennyire tudok megfelelni a kritériumoknak. A saját
munkámat megfigyelve, adódtak olyan időszakok, amikor nem tudtam teljes
erőbedobással teljesíteni, ezért örülök annak, hogy a következő héten
valamennyire kompenzálni tudtam a teljesítményemet. Illetve a kurzus vége felé
haladva a „kiégés” jeleit vélem felfedezni magamon. Kezdem egy kicsit úgy
érezni, hogy a kezdeti lendület alábbhagyott és ez természetesen a
teljesítményemen is meglátszik és gondolkodóba estem, hogy így az utolsó pár
hétben tudom-e még pótolni a hiányosságaimat. Összefoglalva úgy érzem, hogy az
újdonság varázsa kezd alábbhagyni. Ilyen helyzetekben véleményem szerint sokat
segíthetne az inspirátor. Viszont úgy éreztem, hogy a konnektivista csoportban
erre nem jutott figyelem. Szandra előadását hallgatva az jutott eszembe, hogyha
inspirátori szerepet töltött be a csoportba és bevallása szerint nem tudta követni
az eseményeket, lépést tartani velük, akkor a csoporttagoknak mennyi befektetett
munkája lehet, hiszen nekünk folyamatosan teljesíteni kellett és ehhez
folyamatosan nyomon kellett követni a blogbejegyzéseket, kommenteket,
twittereket, ustream előadásokat. Számomra nem meglepő, hogy senki nem vállalta
év elején az inspirátori szerepet, hiszen teljesen ismeretlen volt számunkra a
konnektivista csoport működése. Mivel előre nem tudtuk felmérni, hogy mit takar
az inspirátori szerep, ezért elmaradt a tömeges jelentkezés. Illetve Kulcsár
Zsolt egyik előadásában említette, hogy a konnektivista csoport működésekor
érdemes legalább két inspirátornak részt vennie a munkában, hiszen ettől még
hatékonyabbá válhat a konnektivista csoport működése.
Szívesen megismerkednék más
konnektivista csoport működésével. Számomra az válik világossá, hogy minden
csoport működése másképp alakul, gondolom ez a téma, csoporttagok, inspirátorok
jelenlétéből is adódik. Hiszen mi van akkor, ha nem állítanak, ha nem állítanak
válaszút elé, hogy vizsga vagy konnektivista csoport tagjaként kell
teljesítenem a kurzust, hanem személyes indítatásból kapcsolódók egy ilyen
csoporthoz. Felvetődött bennem a kérdés, hogy úgyis működhet egy konnektivista
csoport, hogy nincsenek mennyiségi kritériumok, hanem mindenki saját
szorgalmából teljesíthet? Hiszen ha egy olyan téma köré csoportosulunk, ami
mindenkit érdekel az adott csoportban, akkor esélyes, hogy mindenki aktív tag
lesz.?
Forrás:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése