Fogalmak fogságában:
A kompetenciákkal kapcsolatban
szóba került, hogy miért oktatnak egy-egy tantárgyat. Emlékszem kisiskolás
koromban nem szerettem a fizikát és kémiát és sose láttam értelmét, hogy miért
tanuljuk. Mindig bátyámhoz fordultam evvel a kérdéssel, igaz már nem emlékszem
mit válaszolt, de miután kipanaszkodhattam magam könnyebb volt folytatni a
tanulást.
Az előző blogban részletesen
kitértem a gyermeki tanulás jellemzésére, amikor a környezet vizsgálata,
megfigyelése, illetve a felfedezés jellemző. Majd ennek helyébe lép a
magyarázat. A gyerekek is elkezdenek kérdezni és egyre inkább ez válik
jellemzővé a felfedező tanulás helyett és ez válik kézenfekvőnek, hogy előbb
kérdezünk, mint hogy utánanéznénk, hiába áll rendelkezésünkre az internet, amin
pillanatok alatt információhoz jutunk.
Az előző órán több fogalomról is
szó volt. A talált forrásokban még több. Rab Árpád: Digitális kultúra című
tanulmányában említést tesz az információs
írástudás fontosságáról, ami nem bizonyos eszközök használatának,
kezelésének képességét jelenti, hanem az információ elérésének és
felhasználásának képességét. Azt állapítja meg, hogy az információs társadalom
polgára a jövőben nem élhet meg nélküle.
Továbbá szerepel a hipertext
írástudás, ami a hipertextből nyerhető tudás megszerzésének képessége. A
digitális írástudást pedig a hipertext és multimédiás üzenetek olvasásának és megértésének
képességét jelenti a tanulmány alapján.
Számomra kérdéses, hogy az
információs írástudás külön kompetencia, vagy kiegészíti a digitális
kompetenciát, vagy az egyik a másik fokozata?
Érdekes megfigyelni milyen
fogalmakat használnak a technikai eszközök használatával kapcsolatban. Ezek
után kíváncsian várom, hogy hogyan fogják definiálni a blogírási képességét, a
twittelési képességet…
Ezekről még nincs szó, de Bakos
Eszter tanulmányában külön említést tesz az audiovizuális műveltségről,
médiaműveltségről, digitális műveltségről.
Az audiovizuális műveltség annyit tesz, hogy az audiovizuális
tartalmakhoz való hozzáférés, azok kritikus szemlélésére és megértésére,
illetve az ilyen típusú tartalmak létrehozásának képessége, amihez társul a
szerzői jogok tiszteletben tatása.
A médiaműveltség meghatározása nem egységes.
Koltay Gábor megfogalmazása
alapján a médiatudatosság olyan készségeket, ismereteket és értelmezési
képességeket jelent, amelyek alapján a fogyasztók hatékonyan és biztonságosan
tudják használni a médiát.
A Médiatudatosság Európai
Chartájában a médiaművelt ember képességei kerülnek meghatározásra, ami azt
jelenti, hogy a hatékony használattól a tájékozott fogyasztói döntésen át a
sértő tartalmak azonosítására és elkerülésére való képességig számos
tulajdonságot felsorol.
Szorosan összekapcsolódik az
írástudásra is, amely nem csak a gondolatok leírását jelenti, hanem akár egy
hétköznapi ember által audiovizuális, digitális vagy online tartalom
létrehozását is, mint az otthoni videó-készítés vagy közösségi oldalon való hozzászólás,
fórum létrehozása (Bakos Eszter)
Illetve annak a képessége, hogy a
kommunikációkülönböző formáihoz hozzáférjünk, ezeket a formákat elemezni,
értékelni és előállítani tudjuk. (Key Facts, 2003)
Digitális műveltséghez elsősorban egy magas szintű technikai tudás
kell. A tudás lényege a digitális eszközök megfelelő kiválasztása, használata
egyrészt (Bakos Eszter).
A digitális technológia számos
lehetőséget biztosít a kommunikációra, szolgáltatások igénybe vételére,
szórakozásra és interaktivitásra (Viviane Reding).
Információsan művelt személy az, aki felismeri, mikor van szüksége
információra, hogyan található meg, és hogyan használható fel a tanulásban. (ALA,
1989)
Koltay Gábor egyik tanulmányban a
következő gondolatok szerepeltek, a digitális írásbeliség sokkal közelebb áll a
nyomtatás elterjedése előtti szóbeliséghez. A digitális média a szöveget, a képet,
a hangot és az adatokat kombinálja egymással, az összetettebb üzenetet pedig
mi, a befogadók is összetettebb módon, multi-mediális érzékeléssel,
multi-hálózatokba csatlakozva érzékeljük.
A digitális kultúra eredményeképpen alapműveltségünk átalakul interaktív,
globális, bármikor és bárhonnan elérhető, multimédia-jellegű tapasztalataink
összességévé.
Most már rengeteg jelzővel tudom
magam illetni, egyik jobban hangzik, mint a másik. Vagy az egyik következik a
másikból? Ha médiaműveltségem magas, akkor a digitális műveltségem is kitűnő?
Számomra még mindig felvetődik az
a kérdés, hogy az IKT kompetenciákat, a digitális kompetenciát hogyan lehet
elsajátítani. Hiszen ha azt vesszük, hogy tantárgyakba ágyazottan is át lehet
adni akkor melyik tantárgy fedi le ezt a kompetenciát? Mellesleg az „alapanyag” se elhanyagolható,
hiszen egy olyan diáknak, aki minden napját a számítógép előtt tölti lehet,
hogy annyi mindent már nem kell átadni, míg aki alig használta ezeket az
eszközöket annak minden újdonság lehet. Emellett a hozzáállás is sokat számít,
viszont minél idősebb az ember ezt annál nehezebb formálni. Akkor mégis mi a
megoldás? Vagy hagyni kell, hogy mindenki maga fedezze fel, illetve jöjjön rá,
hogy valami hasznosból marad ki?
Az érték kérdése is erősen
hozzátartozik. Hiszen sokan úgy gondolják, hogy az eszközök nélkül is és a
kezelésükhöz szükséges tudás nélkül is megvolt eddig. A szakirodalmakban
olvasott digitális szakadék hatására mennyire kerülnek még hátrányosabb
helyzetbe azok, akik lemaradnak. Vagy ez nem is jósolható be. Hiszen elboldogul
a technikai eszközök használata nélkül is. Nehéz szerintem ennek a helyzetnek a
megítélése, mivel nem lehet tudni, hogy mennyivel lenne jobb a helyzete, ha
kihasználná az IKT eszközök adta lehetőségeket. Példaként az jut eszembe, hogy
ha a tanár úr ír egy ajánlást a Linkdinemre, akkor kapva kapnak majd utánam a
munkaerőpiacon, vagy azt sem tudják mit jelent az, hogy részt venni
konnektivista csoportmunkában?
Visszatérve egy kicsit a technika
használatra, és a technika „ördögére”, lehet, azért használják ezt a jelzőt,
mert nem ismerik a működési mechanizmusokat és tényleg csak annyit látnak
belőle, hogy újabb és újabb rendszerek működését kell megtanulni és az időt
veszi el.
Elhangzott órán, hogy a digitális
eszközök használatához szükség van az alapkompetenciák meglétére. Viszont az
alapkompetenciák elsajátítása lehetséges-e a technikai eszközök segítségével,
beépítésével? Hiszen egyre több törekvés van arra, hogy minél kisebb korban
elkezdjék a gyerekeket megismertetni a technikai eszközökkel. Számomra úgy
tűnik, hogy akár lehetséges is lehet. Hiszen az interneten megjelenő
információkhoz szükség van az olvasás és szövegértés képességére. A különböző
forrásokból nyert információk feldolgozásához, az összefüggések meglátásához szükséges
a szintetizálás. Viszont ha az interneten gyorsan hozzájutunk az információkhoz
és tudjuk, hogy hol keressük, akkor az ismeret bevésése már nem lesz annyira
meghatározott.
Egy gyerek fel tud nőni ezekhez a
feladatokhoz már kiskorában? Vagy folyamatosan alakul ki? Vagy pedig a
hátrányára lesz és elkezdi az internet, technika adta kiskapukat
(ctr,c+ctr,v=házi, önszavazás) kihasználni. Vagy, hogy mérem fel, hogy a gyerek
már felkészült a technikai eszközök használatára. Vagy ez is majd kialakul,
amikor felelősségteljesen kezd el gondolkodni? Viszont ennek ellent szól a múlt
heti előadásban felvázolt önjellemzés, amiben a fiatalok felelőtlennek
vallották magukat. Mennyire lehet tudatosan felkészíteni a gyerekeket az IKT
eszközök használatára? És milyen módon?
Az óra végén említésre került az
etikus, tisztességes viselkedés az online térben. Pár negatív példa említése
után azon kezdtem el gondolkozni, hogy a virtuális térben ez miért működik
másképp. Miért gondolják úgy az emberek, hogy észrevétlenül „csalhatnak”? Arra
jutottam, hogy a tanár is más szerepet tölt be és nem olyan közvetlen a
szerepe, mint egy osztályteremben, hiszen ha puskázáson kapnak, akkor rögtön
elveszi a tanár a dolgozatot. Erre találtam egy frappáns gondolatot Rab
Árpádnál, hogy az elkövetkező évtizedekben minden bizonnyal el fogjuk fogadni a
digitális tett, a digitális szó és a digitális tárgy is mindenféle értelemben
valódi tett, valódi szó és valódi tárgy. Illetve ezt kéne tudatosítani már
gyermekkorban. Elgondolkodtató az is, hogy mindenki saját magáért tanul és
mégis valaki a könnyebb utat választja, és nem felelősségteljesen viselkedik és
próbálja kihasználni a kiskapukat. Emellett fontos kérdés a tudatosság is.
Hiszen ez sem elhanyagolható tényező az IKT eszközök használatánál. Ez sem
egyenlő az eszközhasználattal.
Források:
http://www.mediakutato.hu/cikk/2009_04_tel/08_mediamuveltseg_digitalis_irastudas/
http://www.e-tudomany.hu/etudomany/web/uploaded_files/Bakos_Eszter__A_felnvekv_generci_szmra_fontos_j_mveltsgek_a_XXI_szzadban.pdf
http://www.ittk.hu/netis/doc/ISCB_hun/11_Rab_digikult.pdf
Kedves Gabi, nagyon hasznosak voltak a számomra a fogalommagyarázatok és sok elgondolkodtató kérdést is vetettél fel.
VálaszTörlésÚgy látszik, hogy a kereszttantervi kompetenciákról mindketten gondolkodtunk, a "...ha azt vesszük, hogy tantárgyakba ágyazottan is át lehet adni akkor melyik tantárgy fedi le ezt a kompetenciát?" szerintem a kérdésben megadtad a választ is, mindegyik tantárgy, ahol be van ágyazva és nem csak pl. egy Youtube videót néznek meg az órán, hanem ennél többre használják. Fehér Péternél olvastam az internet-pedagógusról, és nagyon tetszett az a megfogalmazás, hogy a számítógép és az internet eszközök, nem célok az oktatási folyamatban.
Én is elolvastam, hogy Milyen legyen egy Internet-pedagógus. Engem az a gondolat ragadt meg, hogy az internettel minőségi változást kell elérni, ami nemcsak azt jelenti, hogy az órán használjuk az internetet, vagy onnan gyűjtünk információkat. A tanulmány végén azt a következtetést vonja le, hogy 10 év után fognak meglátszani az eredmények. Nem túl pozitív.
Törlés"Miért gondolják úgy az emberek, hogy észrevétlenül „csalhatnak”?" - szerintem ez az offline életben sincs másképp. Van aki, úgy gondolja, hogy megteheti, az meg is fogja tenni, mindig lehet kiskapukat találni. A bejegyzésedben nagyon tetszett ez a mondat: "Elgondolkodtató az is, hogy mindenki saját magáért tanul és mégis valaki a könnyebb utat választja, és nem felelősségteljesen viselkedik és próbálja kihasználni a kiskapukat." - ez érvényes az online és az offline tanulásra is, ha valaki ezt nem érzi nincs tudatában, akkor puskázni fog vagy ctrc+ctrlv házi dolgozatot ír.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
TörlésEzen a téren is vannak törekvések. A plagizálás visszaszorítására szolgál a plágiumkereső és információs portál. Pont erről is írtam a következő blogbejegyzésemben.
Törlés