A többiek blogjában sok helyen olvastam, hogy ki hova
sorolná be magát az alkategóriák közül, én ilyenekbe nem szeretnék mélyebben
foglalkozni, szerintem nem is ez a lényeg, hanem hogy fogadjuk az IKT eszközöket
és mennyire vagyunk nyitottak az újdonságokra. Illetve engem jobban
foglalkoztat a leszakadók, elsősorban az idősek helyzete és hogyan lehetne az ő
helyzetükön javítani. Evvel kapcsolatban több érdekes forrásra is bukkantam a
neten, több kutatás is volt, ami az 50 éven felüliek internet használati
szokásait vizsgálták. Rábukkantam az Európai Unió kezdeményezésére, a
szolidaritás és együttműködés napja és éve program keretében. Találtam egy
videót is, ami ezt az eseményt hirdeti: „4 millió 50 év feletti többségének még
ismeretlen az internet lehet, hogy szüleid, nagyszüleid is köztük vannak. Itt
az ideje, hogy segíts. Vigyél magaddal örömet és számítógépedet is, ha teheted.
Talán emlékszel ők is tanultak veled. „ Ennek az a célja, hogy elősegítse a
fiatalok és az idősebb nemzedék közötti megértést azzal, hogy lehetőséget
biztosít a két csoport számára a személyes tapasztalatok és az ismeretek
cseréjére.
A magyarországi idős korosztály információs
írástudása és motivációiról szóló kutatásban vizsgálták a magyar idősek
életminőség javító eszközökkel kapcsolatos képességeit és attitűdjeiket.
Az eredmények alapján az idősebb
korosztálynak azok a tagjai, akik használják az internetet, többnyire sikeresen
megtanulták a kezelését és önállóan képesek élni az előnyeivel. Az adatok
alapján megállapítható, hogy az időseknek az információs társadalomba való bevonása
terén jelentős feladatok várnak a képzésre és az ismeretterjesztésre.
Megállapítja az elején, hogy a nyugati
társadalmak információs társadalmában a további fejlődés kulcsterülete az
idősek bevonása. Ezért az Európai Unió irányelveiben gyakran jelenik meg az
idősek életminőségének javítására irányuló törekvés, az elfogadható, önálló és
teljes jólét érzetének biztosítása.
A tanulmányban több lehetőséget is
felsorolnak az idősek bevonására. Képzés, ismeretterjesztés, hardverek, az
idősbarát eszközök és infrastruktúrák, szoftverek fejlesztése. Több az
időseknek szóló weboldal, közösségi oldal, új alkalmazás jelent meg, akadnak
olyan telefon és internet szolgáltatók, akik kínálnak képzéseket és eszközöket.
Magyarországon a Telekom és a UPC kínál az időseknek szóló képzést ingyen vagy
jelképes összegért. Az időseknek szóló képzésekben kiemelkedő szerepe van a
civil szervezeteknek is. Nagy sikere van a „Kattints rá, Nagyi” és a „Szépkorú
Netszoba” programoknak, illetve már vannak olyan programok, ahol a diákok
tanítják az időseket (http://www.intergeneracio.hu/2012/02/13/dikok-tantjk-a-nagyikat-a-budapesti-muvelodsi-kzpontban/#more-191).
Emellett az IKT használatának oktatásáról az idősek körében útmutatást ad Mimi
Larsson: Az idősebbek bekapcsolódása az információs és kommunikációs
technológiák alkalmazásába- a gyakorlatban (http://epa.oszk.hu/01900/01963/00016/pdf/infotars_2006_06_01_091-106.pdf). Az eszközök között szerepel a Doro HandleEasy
326gsm mobiltelefon és a Microsoft által fejlesztett, időseknek készült
SeniorPC.
A digitális eszközök felhasználói között is
legalább olyan mély tudásszakadékok húzódnak, mint a használók és nem használók
között állapítják meg a tanulmányban. A
különféle hozzáértési szintek, a készségek és az értékteremtő vagy csak
reproduktív használati módok között a használók körén belül fennálló
különbségek megragadása nagyon nehéz, de a magyar információs társadalom
versenyképességének megítélése szempontjából kulcsfontosságú problémának ítélik
meg.
Az 50-75 évesek eszköz használati képessége
és szokásai közötti különbségre világítanak rá az eredmények. 69,5% képes
egyedül beállítani a TV csatornákat; megkérdezettek fele, 46,5% képes egyedül
is SMS-t küldeni; negyedrészük, 23,2 % tud egyedül is kinyomtatni
dokumentumokat az internetről. 31,9% tud önállóan szöveget írni a számítógépen.
A vizsgáltak egynegyede tudja megbízhatóan és
sokoldalúan használni az internetet. E-mail üzeneteket egyedül küldeni és
fogadni, illetve azokat elolvasni a megkérdezettek 26,9%-a képes, egy adott
weboldalt az idősek 25,4%-a találna meg egyedül, de képeket vagy dokumentumokat
már csak 18,4%-uk tudna önállóan letölteni. Skyp-on egy ismerőst a
megkérdezettek 15,5%-a tudna önállóan felhívni. Ebből azt állapítják meg, hogy
minden ötödik idős embernek van egyáltalán esélye arra, hogy bonyolultabb
műveleteket is végrehajtson, például igénybe vegye az e-kormányzati
szolgáltatásokat. Valljuk be ez elég csekély arányú részvétel.
A tanulmányban felhívják a figyelmet arra,
hogy nem tudásbeli, hanem internet-hozzáférési szakadékról van szó. A
megkérdezettek 29,6%-ának van otthon internete, és ebből 90,8% képes
elektronikus úton önállóan levelezni, 85,8% egyedül rátalál a keresett
weboldalra, 62% képeket és dokumentumokat is tud önállóan letölteni és 52,3% Skype
programmal önállóan fel tudja hívni ismerőseit. Ami azt jelenti, hogy az
idősebb korosztálynak azok a tagjai, akik használják az internetet, túlnyomó
többségükben sikeresen megtanulták a kezelését, és önállóan képesek élni
előnyeivel.
A kutatás során vizsgálták azt is, hogy ha
rendelkezésre állna segítség akkor az arányok hogyan változnának. A
megkérdezettek azt nyilatkozták, hogy kis segítséggel már meg tudnák oldani a
feladatokat.
Önállóan
el tudja végezni
|
Segítséggel
tudja elvégezni
|
Semmiképpen
se tudja elvégezni
|
|
Weblap
megtalálása
|
25,4%
|
20,1%
|
52,3%
|
Képek,
dokumentumok letöltése
|
18,4%
|
23,5%
|
55,8%
|
Skype
használata
|
15,5%
|
23,7%
|
58,4%
|
Az adatok igazolják, hogy fontos szerepük van
a társadalmi közvetítők szerepére nemcsak a képzésben, hanem a biztonságérzet
növelésében is. A közvetítők segítségével a digitális eszközöket használók köre
átlagosan legalább ötödével növelhető olvasható a tanulmányban.
A megkérdezettek 81,4%-a valamelyik
családtagjától vagy rokonától kapott segítséget egy-egy technikai eszköz
beállításához. Barátoktól, szomszédoktól a negyedrészük, valamilyen más
szakembertől 16,6% kért segítséget.
Egy másik kutatásban is vizsgálják ki hol és
hogyan tanult meg internetezni. Kiemelik, hogy az idősebbek esetében
különösen fontos az, hogy eljussanak hozzájuk az ezzel kapcsolatos információk,
illetve legyenek olyan lehetőségeik, ahol akár szervezett, akár szervezetlen
formában elsajátíthatják az internet használatát.
A
digitális bevándorlónak tekinthető idősebbek azonban sokszor valamilyen külső
segítséggel tanulták meg a világháló (és általában a számítógép) használatát.
Itt a „tanár” szerepét leggyakrabban a közvetlen családtagok töltik be –
mégpedig minden bizonnyal a fiatalabb rokonok: az 50 év felettiek 46%-a így
tanult meg internetezni. Vagyis sok esetben egyfajta fordított szocializáció valósul meg: a „gyerekek” tanítják a „szülőket” a világ megértéséhez szükséges ismeretekre.
Bár
az idősebbek körében gyakoribb, hogy valaki a munkahelyén, vagy szervezett
képzésen sajátítja, sajátította el az internet használatát, ebben a korcsportban sem ritka, hogy valaki
saját maga, segítség nélkül tesz szert ezekre az ismeretekre – így tett
az 50 év felettiek csaknem harmada. Ők többségében a magasabban iskolázott
(diplomás), jó anyagi körülmények között élő, budapestiek közül kerültek ki.
Visszatérve
az előző tanulmány eredményeire, elmondható, hogy a televízió továbbra is
fontosabb és megbízhatóbbnak ítélt információforrás, mint az internet. A
megkérdezettek 13,9%-a használja gyakran vagy nagyon gyakran
információszerzésre az internetet. Ebből következik, hogy még azok közül is,
akik önállóan képesek egy weblapot megtalálni, csak minden harmadik személy
használja elsődleges információforrásként az internetet.
Egy
másik meglepő adat, hogy a háromgenerációs családokban a gyerekek 14,4%-a, a
szülők 9,9%-a, a nagyszülőknek viszont már csak 1%-a használja minden nap az
internetet. Pedig ezekben az otthonokban lehetőségük lenne a gyakoribb
használatra. Viszont felvetődik a kérdés, hogy érdektelenségből nem használja vagy,
mert nem tudja kezelni, pedig a segítség az ilyen családokban közel van. (Erre
a kutatás nem tért ki.)
Vizsgálták
az idősek nyitottságát a technikai eszközök iránt és az életminőséget javító
szolgáltatások igénybevételét (felíratatnának-e receptet az interneten,
tájékozódnának-e online egészségügyi kérdésekben, használnák-e az intelligens
otthonok nyújtotta szolgáltatásokat). Arra jutottak, hogy akiknek az otthonában
még nincs jelen az új technológia (jelen esetben az internet), azok, nem
nyitottak az új megoldásokra sem, s a róluk alkotott véleményük esetleges,
véletlenszerű. Ez az összefüggés azt
mutatja, hogy idősek körében szükség
van az új technológiai lehetőségek megismertetésére. Azok, akik már
rendelkeznek internet hozzáféréssel az otthonukban, sokkal nyitottabbak, és a
véleményük is koncentráltabb. Viszont az idősek között a technológia
megítélésében az mutatkozik, hogy a fenti szolgáltatásokat nem próbálnák ki,
annak ellenére sem, hogy már ismerős számukra.
Összességében
a tanulmányban arra az eredményre jutottak, hogy az idősek hozzáállása az új
információs és kommunikációs eszközökhöz jelenleg az idegenkedés jellemző.
Illetve az érdeklődők túlnyomó többsége is még bizonytalan. Az idősebb
korosztálynak azok a tagjai, akik használják az internetet, nagyrészük
sikeresen megtanulta a kezelését és önállóan képesek élni előnyeivel. Ez
példaként szolgálhat a bizonytalanok számára. Kiemelik, hogy a társadalmi
közvetítők segítségével valóban csökkenhet a digitális megosztottság és
potenciálisan leküzdhető az idősebb generációk kimaradása az információs
társadalomból.
Az én
végkövetkeztetésem pedig az, hogy az idősek is kezdenek nyitottak lenne az IKT
eszközök iránt, viszont a megbízhatóságuk még mindig kérdéses számukra. Viszont
ha van lehetőségük megismerkedni ezekkel az eszközökkel csökkenhet a
bizalmatlanság. Fontos szerepet tulajdonítok az andragógusoknak az idősek IKT
képességeinek fejlesztésében. Az idősek oldaláról viszont szükség van a kellő
motivációra, hogy belevágjanak a technikai eszközök megismerésébe.
Forrás:
http://epa.oszk.hu/01900/01963/00031/pdf/infotars_2009_09_04_049-054.pdf
http://www.intergeneracio.hu/wp-content/uploads/2011/12/UPC_ITHAKA_Gener%C3%A1ci%C3%B3s-hidak.pdf
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése