Az offline és online élet
összevetésénél szóba került a megosztás vagy megélés. Erről számomra rögtön az
jut eszembe, hogy sokszor azt tapasztalom, hogy sokan társaságban is előveszik
a telefonjukat és elkezdik megnézni mi zajlik a Facebookon. Viszont az aktuális/
offline történésekből így kimaradnak. Igaz általában nem azért mennek fel
Facebookra, hogy élményt osszanak meg, hanem hogy semmiről se maradjanak le,
mert tudjuk milyen fontos az online lét. Habár számomra egy jó beszélgetés nem
helyettesíthető egy chateléssel. Illetve társaságban sose fordulna meg a
fejemben, hogy a Facebookra felmenjek és megnézem az új „híreket”. Inkább
kiélvezem a pillanatot.
Ma beszélgettem egyik
ismerősömmel erről. Ő is arról számolt be, hogy amikor sokat fényképezett egy
utazás, nyaralás, bármilyen program során utólag nem emlékezett, hogy hol is
készültek a képek, mert annyira elmerült abban, hogy mindent megörökítsen.
Viszont az emberek szeretnek
minden helyet megörökíteni, ahova eljutottak, vagy valami kellemeset megéltek.
Felvetődik bennem a kérdés, hogy meg lehet-e találni az egyensúlyt a megélés és
a megosztás (megörökítés) között, úgy hogy ne érezze úgy az ember, hogy
valamiről is lemarad. Vagy egyszerűen hagyatkozzunk az agyunkra és ott őrizzük
meg az emlékeinket, amiket ezáltal másokkal sokkal nehezebben tudunk
megosztani vagy a feledés homályába is veszhetnek ezáltal az élmények. Illetve egyáltalán meg lehet-e osztani az élményt vagy csak
kérkedni lehet vele, hogy mennyi mindent átélt az ember, mennyi mindenben részt
vett/vesz?
A tanár úr beszámolt róla, hogy a
digitális lábnyom visszahat az offline létre, hiszen ha valaki megoszt valamit
a facebookon, vagy bármilyen közösségi oldalon beszélgetési alapot adhat. Erről
egy vicces, rövid szösszenet jut eszembe, amit az interneten láttam. Két barát
találkozik és elkezdenek beszélgetni:
-
Rég nem láttalak. Mi újság veled?
-
Szia! Mostanában sokat dolgozom.
-
Igen, olvastam a facebookon.
-
És veled mi újság?
-
Nekem meg sokat kell tanulnom.
-
Igen, olvastam a facebookon.
…..
….
….
Ezután hosszú csönd.
Természetesen én is belátom, hogy
ez a facebook kisarkítása, hiszen attól, hogy a másiknak folyamatosan olvasom
az állapotát lehet vele beszélgetni. Illetve az ember nem mindent oszt meg a
facebookon, jobbik esetben.
Az embereken múlik, hogy mennyire
használják fel okosan az interneten szerzett információkat és mire. Hiszen nem
ragadhatunk meg annál, hogy valamit olvastam a másik üzenőfalán.
A blogírással kapcsolatban
eszembe jutott, hogy múltkor egy másik egyetem által vezetett blogra leltem, a
BME Kommunikáció és médiatudomány mesterképzésén működő Internetmédia című
kurzus munkablogjára. A megjelenő bejegyzéseket hallgatók állítják elő olyan
témákról, amelyek őket a leginkább foglalkoztatják manapság az interneten,
olvasható tájékoztatóul a blogon. (:)) Találtam itt írást már a Second Life-ról, a
Youtuberól, itt tudtok körbenézni, hogy másoknál hogy működik.
Kezdem úgy érezni, hogy rossz
blog szolgáltatót választottam, habár (beismerem) ennek sem ismerem teljesen a
lehetőségeit. Viszont az órán említett Thumble lehet a blogok királya, ha ott
videókat, idézeteket, képeket, stb. meg lehet osztani.
Az órán felvetődött a kérdés,
hogy a most indított blogokkal mi lesz. Fogja-e valaki folytatni a blogírást a
kurzus befejezése után? Elkezdtem rajta gondolkodni és arra jutottam, hogy
akkor nem tudnék mit megosztani. Én nem tartozom azok közé, aki az élete minden
részletét meg szeretné osztani a világgal és szerintem a blogírásnak nem is ez
a lényege, viszont akkor milyen témáról írjak? Ahogy egyre jobban gondolkodom
rajta olyan ötletek ugranak be, ha elolvasok a későbbiekben egy szakmánkhoz kapcsolódó
könyvet, elmennék egy konferenciára, részt vennék valamilyen szakmai eseményen
annak látnám értelmét megosztani, mivel hasznos információkat tudnék
szolgáltatni másoknak is.
Egy általános kép a blogolásról: az internetet
használó tinik tizennégy százaléka mondja, hogy blogol, a 2006-os tini internet
használók huszonnyolc százalékáról csökkenve. Ez a csökkenés a blogok
alacsonyabb kommentszámával is kapcsolatban áll a közösségi oldalakon, ahol a
tini közösségi oldal használók jelentése szerint ötvenkét százalékuk kommentel
a barátai blogján, a szintén 2006-os hetvenhat százalékról lecsökkenve.
Összehasonlításként, a blogolás előfordulása a teljes felnőtt internet felhasználók körében változatlan maradt az elmúlt években. A kutatások eredményei azt mutatják, hogy tíz felnőtt internethasználóból egy tart fenn személyes vagy hírblogot. A Tumblr megjelenése is változtatott a blogolási szokásokon, mivel a tanulmány szerint ezt nem tekintik sokan blognak, illetve ha használói nem tekintik magukat bloggernek. A felmérés eredményei alapján megállapították, hogy a fiatal felnőttek sokkal inkább hajlanak a kisebb és rugalmasabb médiaeszközökhöz és többet használják a mobiltelefonjukat, mint akármelyik másik online hozzáférést. Ennek is hatása van a hosszabb blogok írására és kommentelésre, ugyanis nehezebb hosszabb formátumú posztokat küldeni billentyűzet nélkül. (További információk)
Összehasonlításként, a blogolás előfordulása a teljes felnőtt internet felhasználók körében változatlan maradt az elmúlt években. A kutatások eredményei azt mutatják, hogy tíz felnőtt internethasználóból egy tart fenn személyes vagy hírblogot. A Tumblr megjelenése is változtatott a blogolási szokásokon, mivel a tanulmány szerint ezt nem tekintik sokan blognak, illetve ha használói nem tekintik magukat bloggernek. A felmérés eredményei alapján megállapították, hogy a fiatal felnőttek sokkal inkább hajlanak a kisebb és rugalmasabb médiaeszközökhöz és többet használják a mobiltelefonjukat, mint akármelyik másik online hozzáférést. Ennek is hatása van a hosszabb blogok írására és kommentelésre, ugyanis nehezebb hosszabb formátumú posztokat küldeni billentyűzet nélkül. (További információk)
Twitter előnyének én is azt
tartom, hogy lehetőség van aszimmetrikus kapcsolatokra. Ezáltal követhetjük akár sztárok életét is. Evvel kapcsolatban olvastam egy cikket, hogy a fiatalok
körében pont ezért nem annyira népszerű. Nem kíváncsiak a kiöregedett sztárok
életére. Emellett a Twittert haszontalannak találják, nem nagyon látják
értelmét, hogy a most felkapott hálózaton csiripeljenek. A statisztikai adatok
is ez támasztják alá a felhasználók 16%-a a 25 év alattiaknak Amerikában, 64% a
25-54 éves közötti korosztály részvétele, illetve az 55 felettiek 20%-a
twittel, többen vannak mint a fiatalok.
Meglepően tapasztaltam, hogy a twittert ki lehet használni
munkakeresésre is, a Monster munkaerőközvetítő is jelen van, hogy még
sikeresebben és hatékonyabban építhessük karrierünket, segít tartani a lépést a
munka világának történéseivel. Legújabb állásokat, legfrissebb karriertippeket,
munkaügyi híreket lehet megtalálni. Érdemes ilyen szempontból is kihasználni
ezt a lehetőséget.
Ha munkakeresésről van szó az
emberek általában felülvizsgálják facebook-os profiljukat, mert köztudott, hogy
a munkaadók alaposan utánanéz az interneten a jelölteknek. Viszont már
kevesebbeknek jut eszébe a LinkedIn kihasználása. Miért is van ez így?
A facebookon lehetőség van a
munkáltatóhoz kötődő közösség kialakításához, ami több interaktivitási lehetőséget
rejt. A facebookon olyan közösségek is megjelennek, hogy segítsd munkához az
ismerőseidet. A megjelenő állásokat ajánlani lehet az ismerősöknek.
A fiatalok esetében előfordul,
hogy kevés anyaggal tudják feltölteni a LinkedIn profiljukat, ezzel szemben a
facebookon sokkal aktívabbak. Ez az oka annak is, hogy én is ódzkodom, hogy
regisztráljak a LinkedIn-n.
Röviden és tömören: A LinkedIn erőssége a hálózatépítés,
a pontos szűrés, a tapasztalattal rendelkező, magasan kvalifikált szakemberek
elérése, a Facebook viszont általában jobban működik a fiatalok (egyetemisták,
pályakezdők) elérésére.
Magyarországon még továbbra is gondok vannak az idegen
nyelvek ismeretével. Bizonyára sok fiatal szakember számára az is fontos
szempont, hogy miközben a LinekdIn felhasználói felülete továbbra is csak
angolul (és még néhány idegen nyelven) érhető el, a Facebook már évek óta
“beszél” magyarul.
LinkedIn-ról még egy kicsit: Sokkal érdekesebb, jobb lehetőség itt a
személyes (szakmai) márkád gondos ápolása és szakmai kapcsolataid építgetése. A
személyes márka ápolása és a kapcsolatépítés természetesen nem abból áll, hogy
egyszer, sebtiben megadod néhány adatodat, esetleg kapcsolódsz egy tucatnyi,
gyorsan megtalált ismerősödhöz, majd nagy ívben elkerülöd még a LinekdIn
környékét is. A LinekdInen is akadnak ismertebb, de rosszul használt
szolgáltatások is. A “fészbukosodás” jegyében a LinekdInen is született
üzenőfal, ahova lehet közvetlenül írni, de beköthető a Twitter is. Óriási hibát
követ el, aki ugyanúgy kommunikál itt, mint ahogy azt a személyesebb, szélesebb
közönségnek, vagy a szűkebb ismeretségi körnek szóló csatornákon megszokta.
Rossz úton jár az is, aki ezt a felületet összetéveszt egy ingyenes hirdetési
újsággal.
Nagyon sok lehetőség elhangzott
az órán, egy-egy funkcióhoz rengeteg programot lehet használni. Például több
blogszolgáltató is jelen van az interneten. A választás rajtunk áll, hogy
melyiket alkalmazzuk. Illetve olyan sokfajta szolgáltatást igénybe vehetünk,
hogy az ember egész napját avval tölthetné, hogy sorba nézi, melyik oldalon mi
történt. Evvel kapcsolatban az jutott eszembe, hogy itt is szelektálnia kell az
embernek, mint az információt, hiszen nem tud mindenhol jelen lenni, vagy
rengeteg energiát venne igénybe. Viszont kérdéses, hogy amikor egy jobb
alkalmazás megjelenik egy funkcióra mennyire érdemes váltani? Hiszen a google+
nem tudta az előnyeit kihasználni a facebookkal szemben, míg a facebook
hatalmas előnyt élvez az iwiw-vel szemben.
Az eszközök, alkalmazások, kommunikációs
csatornák áttekintése után úgy érzem, hogy sokat közülük a hétköznapok során is
alkalmazzuk, de ténylegesen ismerjük-e őket? Például én nem hallottam még arról
a lehetőségről, hogy facebookos e-mail címet lehet csinálni. Az emberek nem
elég tudatosak és nem tapasztalják ki milyen lehetőségei vannak a
szolgáltatásoknak, vagy a tájékoztatás marad el? Vagy egyszerűen tényleg nincs
az embereknek idejük minden lehetőségét kiismerni?
Források:
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése